Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Kierowanie pracownikami w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kierowanie pracownikami w organizacji
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
C-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu2
T-K-3Kierowanie zespołem2
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole2
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej2
T-K-7Kultura organizacyjna2
T-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego2
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów2
18
wykłady
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji1
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie do zajęć wraz ze studiowaniem literatury42
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
E_1A_W05, E_1A_W09, E_1A_W10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U10C-2, C-3T-K-8, T-K-1, T-K-2, T-K-5, T-K-7M-3S-2
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U10C-2, C-3T-K-4, T-K-3, T-K-6, T-K-9M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie kilka podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student charakteryzuje w sposób ogólny wszystkie z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student opisuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student charakteryzuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student charakteryzuje wszechstronnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz wie jakie jest następstwo ich stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady i etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego
3,5Student potrafi wykorzystać większość etapów procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego oraz wskazać błędy jakie można popełnić
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia błędy w kierowaniu tym zespołem
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia niewielkie błędy w kierowaniu tym zespołem
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełniania nieliczne błędy w kierowaniu tym zespołem i jest w stanie je zidentyfikować i wyeliminować
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i nie popełnia błędów w kierowaniu tym zespołem
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i kreuje standardy zachowania w zespole

Literatura podstawowa

  1. Kożusznik B., Kierowanie zespołem pracowniczym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. Donnellon A., Kierowanie zespołami. Osobisty mentor, Gliwice, Helion/ OnePress, 2007
  3. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2006, ibuk.pl
  4. Singer Blair, Jak zbudować zespół, który zwycięża, Instytut Praktycznej Edukacji, Osielsko, 2010
  5. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2007, II
  6. Benton D., Menadżer z charyzmą, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Simerson K., Venn M.L., Menedżer jako lider, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  2. Payne S., Payne J., Jak być dobrym menedżerem. Zestaw wskazówek, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu2
T-K-3Kierowanie zespołem2
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole2
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej2
T-K-7Kultura organizacyjna2
T-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego2
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji1
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników2
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie do zajęć wraz ze studiowaniem literatury42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
Treści programoweT-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie kilka podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student charakteryzuje w sposób ogólny wszystkie z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student opisuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student charakteryzuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student charakteryzuje wszechstronnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz wie jakie jest następstwo ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu
T-K-5Komunikacja w zespole
T-K-7Kultura organizacyjna
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady i etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego
3,5Student potrafi wykorzystać większość etapów procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego oraz wskazać błędy jakie można popełnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-4Problemy w pracy zespołowej
T-K-3Kierowanie zespołem
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia błędy w kierowaniu tym zespołem
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia niewielkie błędy w kierowaniu tym zespołem
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełniania nieliczne błędy w kierowaniu tym zespołem i jest w stanie je zidentyfikować i wyeliminować
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i nie popełnia błędów w kierowaniu tym zespołem
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i kreuje standardy zachowania w zespole