Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy i skutki melioracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Melioracje wodne
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze podstawy i skutki melioracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania i zagrożeń mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności ich doboru i stosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane zagadnienia z zakresu użytkowania, zagrożeń i odtwarzania mokradeł.6
6
wykłady
T-W-1Zróżnicowanie i klasyfikacja mokradeł. Geograficzne i ekologiczne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-2Zintegrowane metody badania i monitoringu mokradeł: hydroekologiczne, geodezyjne, techniki GIS, analiza krajobrazowa.2
T-W-3Gospodarcze wykorzystanie mokradeł - rolnictwo, leśnictwo, medycyna, przemysł2
T-W-4Przyrodnicze skutki użytkowania mokradeł. Przemiany siedliskowe, skutki dla zachowania bioróżnorodności.2
T-W-5Metody ochrony i restytucji. Odtwarzanie warunków hydrologicznych, obniżanie żyzności siedlisk, ekstensywne użytkowanie rolnicze jako metoda ochrony czynnej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie sprawozdania z tematyki wykładowej6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-04_W01
Wiedza na temat zróżnicowania, roli ekologicznej i gospodarczej mokradeł.
MW_10-_W09C-1T-W-1, T-W-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-04_U01
Potrawi zidentyfikować zagrożenia dla mokradeł wynikające z nieracjonalnej działalności człowieka
MW_10-_U07C-1T-W-4, T-A-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-04_K01
Potrafi zaproponować metody poprawy stanu ekologicznego mokradeł i ocenić ich skuteczność.
MW_10-_K05C-1T-W-5

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd AR w Poznaniu, Poznań, 2002
  2. Makles M., Pawlaczyk P., Stańko R., Podręcznik najlepszych praktyk ochrony mokradeł., Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
  2. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane zagadnienia z zakresu użytkowania, zagrożeń i odtwarzania mokradeł.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zróżnicowanie i klasyfikacja mokradeł. Geograficzne i ekologiczne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania ekosystemów mokradłowych.2
T-W-2Zintegrowane metody badania i monitoringu mokradeł: hydroekologiczne, geodezyjne, techniki GIS, analiza krajobrazowa.2
T-W-3Gospodarcze wykorzystanie mokradeł - rolnictwo, leśnictwo, medycyna, przemysł2
T-W-4Przyrodnicze skutki użytkowania mokradeł. Przemiany siedliskowe, skutki dla zachowania bioróżnorodności.2
T-W-5Metody ochrony i restytucji. Odtwarzanie warunków hydrologicznych, obniżanie żyzności siedlisk, ekstensywne użytkowanie rolnicze jako metoda ochrony czynnej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie sprawozdania z tematyki wykładowej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-04_W01Wiedza na temat zróżnicowania, roli ekologicznej i gospodarczej mokradeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_W09Posiada rozszerzoną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów, podstawy techniki kształtowania środowiska, zna rolę środowiska przyrodniczego oraz zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania i zagrożeń mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności ich doboru i stosowania.
Treści programoweT-W-1Zróżnicowanie i klasyfikacja mokradeł. Geograficzne i ekologiczne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania ekosystemów mokradłowych.
T-W-3Gospodarcze wykorzystanie mokradeł - rolnictwo, leśnictwo, medycyna, przemysł
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-04_U01Potrawi zidentyfikować zagrożenia dla mokradeł wynikające z nieracjonalnej działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_U07interpretuje warunki wodne siedlisk, potrafi zagospodarować obiekty zmeliorowane
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania i zagrożeń mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności ich doboru i stosowania.
Treści programoweT-W-4Przyrodnicze skutki użytkowania mokradeł. Przemiany siedliskowe, skutki dla zachowania bioróżnorodności.
T-A-1Wybrane zagadnienia z zakresu użytkowania, zagrożeń i odtwarzania mokradeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-04_K01Potrafi zaproponować metody poprawy stanu ekologicznego mokradeł i ocenić ich skuteczność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_K05jest świadomy zachodzących zmian w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat uwarunkowań rozwoju, funkcjonowania i zagrożeń mokradeł. Poznanie metod i nabycie umiejętności ich doboru i stosowania.
Treści programoweT-W-5Metody ochrony i restytucji. Odtwarzanie warunków hydrologicznych, obniżanie żyzności siedlisk, ekstensywne użytkowanie rolnicze jako metoda ochrony czynnej.