Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Metody numeryczne i elementy programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Metody numeryczne i elementy programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS4 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wstępne informacje o zasadach programowania i istniejacych pakietach oprogramowania numerycznego. Ogólna znajomość analizy matematycznej, algebry liniowej wraz z geometrią analityczną

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.3
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.5
8
wykłady
T-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych2
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)2
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.2
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).4
T-W-6Egzamin1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zjęciach8
A-S-2Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań na zaliczenie Seminarium18
A-S-3Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Udział w egzaminie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
ISR_3-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1
ISR_3-_S3/C-10_W02
zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
ISR_3-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_U01
Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
ISR_3-_U08C-2T-S-1, T-S-2, T-W-4M-1, M-1S-3, S-1
ISR_3-_S3/C-10_U02
potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
ISR_3-_U08C-2T-S-1, T-S-2M-1, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_K01
rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
ISR_3-_K01C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-1S-1, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o metodach numerycznych stosowanych dla wybranych zagadnień obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-10_W02
zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób opisać daną metodę numeryczną bez wiedzy o jej podstawach matematycznych i fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_U01
Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
2,0
3,0Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod rozwiązania zadanego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-10_U02
potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
2,0
3,0Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_K01
rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje metody numeryczne rozwiązania podanych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 2015, 7
  2. Krzyżanowski P., Obliczenia inżynierskie i naukowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1
  3. Kącki E., Romanowicz A., Małolepszy A., Metody numeryczne dla inżynierów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, Łodż, 2005

Literatura dodatkowa

  1. The MathWorks, Inc., Matlab R18a Primer, The MathWorks, Inc., Natick, MA 01760-2098, 2018, Dokumentacja Matlaba i jrgo Toolbox-ów, www.mathworks.com

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.3
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.5
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych2
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)2
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.2
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).4
T-W-6Egzamin1
12

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zjęciach8
A-S-2Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań na zaliczenie Seminarium18
A-S-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Udział w egzaminie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_W01Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o metodach numerycznych stosowanych dla wybranych zagadnień obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_W02zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób opisać daną metodę numeryczną bez wiedzy o jej podstawach matematycznych i fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_U01Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod rozwiązania zadanego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_U02potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_K01rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje metody numeryczne rozwiązania podanych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.