Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,70,43zaliczenie
projektyP6 30 1,30,57zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
C-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_W18, IS_1A_W21C-4T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
IS_1A_W11, IS_1A_W18, IS_1A_W21C-5T-L-1M-1S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W11, IS_1A_W16C-1T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-4T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
IS_1A_U04, IS_1A_U07, IS_1A_U19, IS_1A_U05C-4, C-5, C-6T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
IS_1A_U04, IS_1A_U13, IS_1A_U14, IS_1A_U05C-4, C-5T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/06-3_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
IS_1A_U08, IS_1A_U10, IS_1A_U11, IS_1A_U05C-2T-P-1M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
IS_1A_K04C-7T-L-1, T-P-1M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_W01
Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W02
Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_W03
student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_U01
Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U02
Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U03
Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/06-3_U04
student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/06-3_K01
Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  4. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  5. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  6. PN–ENPN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, 2006
  7. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do wykonania i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2smodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektu10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_W01Student zna urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_W02Student definiuje pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W21Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym potrafi określić podstawowe pojęcia z techniki pomiarowej i analizy błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_W03student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma pobieżną wiedzę z zakresu sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_U01Student stosuje urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_U02Student planuje pomiary i opracowuje wyniki wykonanych pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U07Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, stosuje zasady BHP
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-6Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym osiagnął umiejetność planowania pomiarów i opracowywania ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_U03Student określa wielkości mierzone na podstawie pomiarów prostych oraz złożonych oraz potrafi określić ich błąd
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U14Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-5Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył w zakresie podstawowym umiejętność określania wielkości mierzonych na podstawie pomiarów oraz szacowania ich błędu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_U04student umie sporządzić projekt złożonej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U10Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego, wodnego i ochrony środowiska
IS_1A_U11Potrafi dokonać doboru i wykorzystać różne materiały oraz urządzenia w budowie instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
M-2metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/C/06-3_K01Student ma świadomość wartości i odpowiedzialności za własne wyniki pracy i wykazuje gotowość do podjęcia pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-7Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Licznik ciepła i podzielniki kosztów ogrzewania. Równoważenie hydrauliczne. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Określanie strat ciepła w obiegu cyrkulacji c.w.u. Inwentaryzacja węzła cieplnego. Pomiary strumieni wentylacyjnych. Centrale i urządzenia wentylacyjne.
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla budynku wielorodzinnego ( 4- 6 kondygnacyjnego) wraz z rozwiązaniem kotłowni wbudowanej na cele c.o. i c.w.u.
Metody nauczaniaM-1metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu aktywny, odpowiedzialny i gotowy do podjecia pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0