Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie konstrukcji nawierzchni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 2,00,40zaliczenie
projektyP2 8 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie programu zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. Rozdanie i omówienie zakresu projektów. Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne).1
T-P-2Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi: trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacje strukturalne podłoża gruntowego i trwałość zmęczeniowa warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.3
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie KTKNPiP.1
T-P-4Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana (KWiRNPiP).1
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodą mechanistyczną na podstawie wielkości ugięć sprężystych FWD.2
8
wykłady
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych.1
T-W-2Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi.2
T-W-3Procedura postępowania przy projektowaniu nawierzchni metodą mechanistyczną.1
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
T-W-5Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana.2
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną na podstawie badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.8
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.10
A-P-3Obliczenia z zakresu wymiarowania konstrukcji.20
A-P-4Opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.22
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z projektów z wymiarowania konstrukcji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10-_ID13_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień.
ID_10-_W06, ID_10-_W05, ID_10-_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10-_ID13_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję podatną i półsztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
ID_10-_U04, ID_10-_U05, ID_10-_U06C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10-_ID13_K01
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
ID_10-_K03, ID_10-_K01C-1, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10-_ID13_W01
Ma wiedzę na temat metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień.
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień.
3,0Student zna metodykę projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień wyłącznie w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10-_ID13_U01
Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję podatną i półsztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i półsztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną i półsztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10-_ID13_K01
Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Judycki J. i inni, Analizy i projektowanie konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, WKŁ, Warszawa, 2014
  2. Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa, 2004
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2004, wyd. 6
  4. Judycki J. i inni, Katalog Typowych Konstrukcji nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, GDDKiA, Warszawa, 2014
  5. Sybilski D. i inni, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie programu zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. Rozdanie i omówienie zakresu projektów. Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne).1
T-P-2Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi: trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacje strukturalne podłoża gruntowego i trwałość zmęczeniowa warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.3
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie KTKNPiP.1
T-P-4Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana (KWiRNPiP).1
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodą mechanistyczną na podstawie wielkości ugięć sprężystych FWD.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych.1
T-W-2Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi.2
T-W-3Procedura postępowania przy projektowaniu nawierzchni metodą mechanistyczną.1
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.1
T-W-5Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana.2
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną na podstawie badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.8
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych.10
A-P-3Obliczenia z zakresu wymiarowania konstrukcji.20
A-P-4Opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy) z zakresu projektowania konstrukcji nawierzchni drogowych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10-_ID13_W01Ma wiedzę na temat metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10-_W06Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
ID_10-_W05Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie drogowym
ID_10-_W04Ma podstawową wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji drogowych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
Treści programoweT-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych.
T-W-2Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-W-3Procedura postępowania przy projektowaniu nawierzchni metodą mechanistyczną.
T-W-4Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji.
T-W-5Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana.
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną na podstawie badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień.
3,0Student zna metodykę projektowania nowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych oraz ich wzmocnień wyłącznie w oparciu o katalogi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10-_ID13_U01Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję podatną i półsztywną oraz zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni, zna wymagania dla poszczególnych warstw konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10-_U04Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
ID_10-_U05Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych z zakresu drogownictwa
ID_10-_U06Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, dobrać rodzaj MMA w poszczególnych warstwach konstrukcji oraz proces technologiczny jej wytworzenia i wbudowania oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
Treści programoweT-P-1Omówienie programu zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. Rozdanie i omówienie zakresu projektów. Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne).
T-P-2Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi: trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacje strukturalne podłoża gruntowego i trwałość zmęczeniowa warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie KTKNPiP.
T-P-4Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana (KWiRNPiP).
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodą mechanistyczną na podstawie wielkości ugięć sprężystych FWD.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z projektów z wymiarowania konstrukcji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i półsztywnej żadną z omówionych metod.
3,0Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną i półsztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10-_ID13_K01Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i rzetelności wyników własnych i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10-_K03Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę
ID_10-_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy.
C-3Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych.
C-4Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu.
Treści programoweT-P-1Omówienie programu zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. Rozdanie i omówienie zakresu projektów. Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne).
T-P-2Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi: trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacje strukturalne podłoża gruntowego i trwałość zmęczeniowa warstw związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-P-3Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie KTKNPiP.
T-P-4Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych na podstawie wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana (KWiRNPiP).
T-P-5Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodą mechanistyczną na podstawie wielkości ugięć sprężystych FWD.
T-W-1Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych.
T-W-2Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi.
T-W-5Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP). Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana.
T-W-6Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną na podstawie badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z projektów z wymiarowania konstrukcji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu.
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0