Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1WYK Znajomość zagadnień z zakresu budownictwa ogólnego
W-2WYK Ogólna znajomość obowiązujących warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
W-3LAB Praktyczna umiejętność pracy w systemie CAD
W-4LAB Umiejętność tworzenia modeli 3D obiektów budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji2
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego5
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM2
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach4
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej2
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM1
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM1
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM5
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego1
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM1
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM4
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach15
A-L-2Oddanie przykładowego modelu BIM wraz z prezentacją na zadany temat15
30
wykłady
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_W02
zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
AU_1A_W02C-1, C-3, C-4, C-5, C-6, C-2T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-6, M-1, M-5, M-4S-2, S-1, S-4, S-3
AU_1A_CS1-XIX/6_W09
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
AU_1A_W09C-3, C-5, C-2, C-6, C-1, C-4T-L-4, T-L-5M-5, M-4, M-3, M-1, M-2, M-6S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_U10
obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
AU_1A_U10C-3, C-2, C-5, C-4, C-1, C-6T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2, M-6, M-1, M-4, M-5, M-3S-1, S-3, S-2, S-4
AU_1A_CS1-XIX/6_U27
potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
AU_1A_U27C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-2, M-4, M-5, M-3, M-1, M-6S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
AU_1A_K01C-5, C-4, C-3, C-1T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-W-5M-5, M-2S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_W02
zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIX/6_W09
zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
2,0
3,0zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_U10
obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
2,0
3,0obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną Minimalny wymóg 60% kryterium wykonania modelu BIM
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIX/6_U27
potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezetacji na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIX/6_K01
rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezentacji na zadany temat wyczerpujący temat w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Tomala, BIM innowacyjna technologia w budownictwie, PWB MEDIA Zdziebłowski Spółka Jawna, Kraków, 2015
  2. Finnmap Consulting Oy, Gravicon Oy, Olof Granlund Oy, Lemminkäinen Talo Oy, NCC companies, Pöyry CM Oy, Skanska Oyj, COBIM Common BIM Requirements, The Building Information Foundation RTS, Finland, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Pdręcznik użytkownika Archicad
  2. Podręcznik użytkownika Solibri Model Checker
  3. Podręcznik użytkownika Solibri Model Viewer

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji2
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego5
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM2
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach4
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM1
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM1
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM5
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego1
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM1
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM4
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obowiązkowa obecność na zajęciach15
A-L-2Oddanie przykładowego modelu BIM wraz z prezentacją na zadany temat15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-XIX/6_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
Cel przedmiotuC-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
Treści programoweT-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM
Metody nauczaniaM-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w stopniu podstawowym zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-XIX/6_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W09zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
Cel przedmiotuC-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
C-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-4WYK Zasady modelowania BIM
Treści programoweT-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
S-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w zakresie podstawowym wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-XIX/6_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną
Cel przedmiotuC-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-2WYK Podstawowa wiedza na temat możliwości wykorzystania oprogramowania wspomagającego procesy BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do problematyki zajęć, podanie przykładowej literatury odnoszacej się tematyki zajęć, omówienie zasad i sposobu zaliczenia przedmiotu przedstawienie problematyki zadań projektowych, omówienie zakresu opracowania modelu BIM, omówienie zakresu sprawdzenia kolizji
T-L-4Omówienie zasad wykorzystania oprogramowania do przeglądnia modeli BIM w wybranych oprogramowaniach
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego
T-L-3Omówienie zasad łączenia projektów branżowych w technologii BIM
T-L-5Omówienie zasad wykorzystania modułu Team Work w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną Minimalny wymóg 60% kryterium wykonania modelu BIM
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-XIX/6_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U27potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania
Cel przedmiotuC-4WYK Zasady modelowania BIM
C-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-6LAB Podstawowa umiejętność obsługi programu do analizy modelu BIM
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM
T-W-2Podstawowe założenia i wymogi stawiane przed cyfrową dokumentacją projektową jako przejście do BIM
T-W-7Założenia pracy zespołowej "Team Work" w kontekście modelowania BIM
T-W-3Podstawowe założenia modelu BIM z uwzględnieniem wymiany danych między branżowych. Formaty wymiany danych i sposób ich konwersji. Sposób wykorzystania oprogramowania Archicad w modelowaniu BIM
T-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego
T-W-6Oprogramowanie wspomagające procesy BIM - podstawowe funkcje, sposoby obsługi, implementacja informacji BIM
Metody nauczaniaM-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-4LAB Pokaz na programie komputerowym
M-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-3WYK Wykład z użyciem specjalistycznego oprogramowania CAD i BIM
M-1WYK Wykład wprowadzający
M-6LAB Omówienie i wydanie poleceń instrukcji programowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: LAB Obowiązkowy przegląd zaawansowania tworzenia modelu BIM
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezetacji na zadany temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-XIX/6_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Cel przedmiotuC-5LAB Podstawowa umiejętność tworzenia modelu BIM obiektu budowlanego
C-4WYK Zasady modelowania BIM
C-3WYK Umiejętność wykorzystania programów CAD w technologii BIM
C-1WYK Podstawowa znajomość procesów BIM
Treści programoweT-W-4Podstawowe założenia BIM z uwzględnieniem etapowości cyklu inwestycyjnego
T-L-2Tworzenie modelu BIM na przykładzie wybranego projektu domu jednorodzinnego
T-W-1Ogólna charakterystyka pojęcia BIM
T-W-5Regulacje prawne w aspekcie BIM
Metody nauczaniaM-5LAB Pokaz przykładowego modelu BIM
M-2WYK Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: LAB Obowiązkowa obecność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: WYK Obowiązkowa obecność na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: LAB Ocena pracy końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi tworzyć wirtualne modele i stosować je do analiz i projektowania Obowiązkowe przygotowanie prezentacji na zadany temat wyczerpujący temat w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0