Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-L-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.2
T-L-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-L-4Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.2
T-L-5Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.2
T-L-6Ocena 5-punktowa: ocena produktów.2
T-L-7Oceny konsumenckie.3
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.2
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających.2
T-W-4Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.2
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji2
T-W-6Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.3
T-W-7Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O8.1_W01
Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej.Ma wiedzę z zakresu jakości sensorycznej oraz włąściwości odżywczej żywności i jej wpływie na zdrowie człowieka. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
ZO_2A_W05, ZO_2A_W06C-1T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O8.1_U01
Potrafi rozwiązywać problemy w trakcie oceny jakościowej żywności poprzez odpowiedni dobór metod stosowanych w analizie sensorycznej mających wpływ na ocenę jakościową żywności.
ZO_2A_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O8.1_K01
Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. Rozumie i potrafi rozpoznać czynniki środowiska mające negatywny wpływ na zwierzęta a pośrednio wpływające na obniżenie jakości surowców pozyskiwanych od zwierząt.
ZO_2A_K08C-1T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O8.1_W01
Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej.Ma wiedzę z zakresu jakości sensorycznej oraz włąściwości odżywczej żywności i jej wpływie na zdrowie człowieka. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O8.1_K01
Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. Rozumie i potrafi rozpoznać czynniki środowiska mające negatywny wpływ na zwierzęta a pośrednio wpływające na obniżenie jakości surowców pozyskiwanych od zwierząt.
2,0Nie potrafi właściwie analizować i oceniać cech jakościowych żywności i nie potrafi przewidzieć ryzyka zawodowego związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,0Na poziomie dostatecznym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,5Na poziomie dostatecznym plus analizuje i ocenia cechy jakosciowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
4,0Na poziomie dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
4,5Na poziomie dobrym plus analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
5,0Na poziomie bardzo dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.

Literatura podstawowa

  1. Baryłko-Pikielna Nina, Zarys analizy sensorycznej źywności, WNT, Warszawa, 1975
  2. Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. CZ.Sikorski, Chemia żywności, składniki żywność t.1 2007, t. 2 2009., WNT, Warszawa, 2009
  2. Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
  3. Norma, PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-L-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.2
T-L-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-L-4Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.2
T-L-5Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.2
T-L-6Ocena 5-punktowa: ocena produktów.2
T-L-7Oceny konsumenckie.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.2
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających.2
T-W-4Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.2
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji2
T-W-6Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.3
T-W-7Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O8.1_W01Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej.Ma wiedzę z zakresu jakości sensorycznej oraz włąściwości odżywczej żywności i jej wpływie na zdrowie człowieka. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.
T-W-7Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających.
T-L-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-L-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O8.1_U01Potrafi rozwiązywać problemy w trakcie oceny jakościowej żywności poprzez odpowiedni dobór metod stosowanych w analizie sensorycznej mających wpływ na ocenę jakościową żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O8.1_K01Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. Rozumie i potrafi rozpoznać czynniki środowiska mające negatywny wpływ na zwierzęta a pośrednio wpływające na obniżenie jakości surowców pozyskiwanych od zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-4Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe.
T-W-2Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych.
T-W-7Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-W-1Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających.
T-W-6Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji
T-L-5Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca.
T-L-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.
T-L-7Oceny konsumenckie.
T-L-6Ocena 5-punktowa: ocena produktów.
T-L-1Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-L-4Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania.
T-L-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi właściwie analizować i oceniać cech jakościowych żywności i nie potrafi przewidzieć ryzyka zawodowego związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,0Na poziomie dostatecznym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
3,5Na poziomie dostatecznym plus analizuje i ocenia cechy jakosciowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
4,0Na poziomie dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
4,5Na poziomie dobrym plus analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.
5,0Na poziomie bardzo dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności.