Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień higieny oraz fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
C-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.1
T-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.2
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.2
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).2
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).2
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.2
T-A-7Dobrostan psów2
T-A-8Dobrostan kotów2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy małych zwierząt użytkowych i amatorskich. Przepisy prawne w Unii Europejskiej związane z hodowlą zwierząt amatorskich.3
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.2
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.2
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.1
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.2
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.2
T-W-8Ogólne zasady pielęgnacji płazów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnistwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie treści ćwiczeń6
A-A-3Przygotawanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01
Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
ZO_2A_W05C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01
Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
ZO_2A_U01, ZO_2A_U08C-2, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
ZO_2A_K02C-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01
Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01
Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Signe J. Plunkett, red, Profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.1
T-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.2
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.2
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).2
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).2
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.2
T-A-7Dobrostan psów2
T-A-8Dobrostan kotów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy małych zwierząt użytkowych i amatorskich. Przepisy prawne w Unii Europejskiej związane z hodowlą zwierząt amatorskich.3
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.2
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich2
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.2
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.1
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.2
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.2
T-W-8Ogólne zasady pielęgnacji płazów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnistwo w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie treści ćwiczeń6
A-A-3Przygotawanie do zajęć i zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O3.1_W01Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
Treści programoweT-A-1Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów.
T-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.
T-A-3Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc.
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.
T-A-7Dobrostan psów
T-A-8Dobrostan kotów
T-W-2Problemy siedliskowe i behawioralne przy utrzymaniu zwierząt amatorskich.
T-W-3Środowisko naturalne i hodowlane zwierząt oraz środowisko utrzymania zwierząt amatorskich
T-W-4Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt.
T-W-6Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium.
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O3.1_U01Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
C-1Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich.
Treści programoweT-A-2Higiena utrzymania psów. Ocena psów przy zakupie. Higiena przy wychowanie szczeniaka.
T-A-4Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach).
T-A-5Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy).
T-A-6Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych.
T-A-7Dobrostan psów
T-A-8Dobrostan kotów
T-W-5Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt.
T-W-7Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O3.1_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne