Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro2
T-L-2Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.2
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
T-L-7Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej4
15
wykłady
T-W-1Najważniejsze osiągnięcia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz wsołczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt2
T-W-2Inseminacji i transplantacji zarodków jako podstawowe biotechniki rorodu zwierząt - dasze możliwości rozwoju.4
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.3
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-5Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.3
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania2
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U14C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZO_2A_K02C-1T-W-6M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro2
T-L-2Przygotowanie nasienia do zapłodnienia in vitro, ocena nasienia przed i po kapacytacji.2
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transplantacja zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Badania i stosowanie biotechnik w rozrodzie -regulacje prawne w Polsce i na świecie1
T-L-7Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze osiągnięcia z zakresu biologii i innych nauk mające wpływ na obraz wsołczesnej biotechnologii rozrodu zwierząt2
T-W-2Inseminacji i transplantacji zarodków jako podstawowe biotechniki rorodu zwierząt - dasze możliwości rozwoju.4
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.3
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)2
T-W-5Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas kriokonserwacji materiału biologicznego - nasienie, zarodki.3
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania2
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje5
A-L-4Zaliczenie końcowe2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_ZO-C1_W01Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_ZO-C1_U01Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania
T-W-3Najnowsze biotechniki stosowane w rozrodzie na tle osiągnięć ośrodków naukowych w kraju.
T-W-4Techniki wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology – ART)
T-W-8Biotechniki rozrodu u zwierząt domowycy i nieudomowionych.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_ZO-C1_K01Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0