Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarzadzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem żywności
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością, znajomość podstawowych pojęć i terminów związanych z systemami zarządzania jakością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.2
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.2
8
wykłady
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.2
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego3
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury4
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Kn_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Kn_2A_U04, Kn_2A_U05C-1, C-2T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Kn_2A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji j żywności i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznaje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_43_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, ONE Press, 2005
  2. Blikle Andrzej, Jacek, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Helion, 2014
  3. Grudowski Piotr, Wybrane aspekty zarządzania jakością i towaroznawstwa żywności : systemy, metody, narzędzia, Difin, Warsyawa, 2016
  4. PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.2
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.2
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.2
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.2
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.2
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 220002
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 140012
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział w zajęciach.8
A-A-2Przygotowanie opracowania pisemnego3
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_43_W01Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji żywności oraz w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji żywności i ochronie środowiska
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji j żywności i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznaje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością w tym stosowane w produkcji żywności i w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_43_U01Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_43_K01Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości w produkcji żywności.
C-2Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym oraz ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Kompleksowe zarządzanie jakością – wprowadzenie, twórcy systemu. Pojęcia jakości.
T-W-2Doktryna jakości. Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000. Modele zarządzania.
T-W-3Przegląd systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności. Analiza Zagrożenia i Krytyczne Punkty Kontroli (HACCP). System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000
T-A-1Współczesny klient i jego oczekiwania w aspekcie systemów zarządzania jakością w przemyśle spożywczym.
T-A-2Zasady, metody i narzędzia w systemach zarządzania jakością – zastosowanie na przykładach przemysłu spożywczego.
T-A-3Zintegrowane zapewnienie bezpieczeństwa i jakości żywności Global GAP. Stan wdrożenia i wdrażania obligatoryjnych i nieobligatoryjnych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego.
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.
T-W-4Systemy zarządzania środowiskowego. Strategia zarządzania środowiskowego. Charakterystyka normy (SZŚ) ISO 14001
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: ocena z realizacji zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).