Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza humanistyczno- społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student uzyska wierzę dotyczą podstaw psychologii zwierząt, nabędzie umiejętność oceny stanu emocjonalnego zwierząt i sposobów komunikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | KOmunikacja w świecie zwierząt. Systemy komunikacji psów, znaczenie znajomości komunikacji i pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku. | 4 |
T-L-2 | Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Testy inteligencji psów. | 4 |
T-L-3 | Testy predyspozycji psychicznych psów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia, behawior, psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie psychologa zwierzęcego i behawiorysty. | 2 |
T-W-2 | Czy zwierzęta mają umysły? Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt. | 4 |
T-W-3 | Życie społeczne zwierząt. Rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Znaczenie prawidłowej socjalizacji poszczególnych gatunków w kształtowaniu psychiki. | 2 |
T-W-4 | Zwierzęca "osobowość". Charakter i temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | praca własna studenta | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | praca własna studenta | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
S-3 | Ocena podsumowująca: konspekt zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt | Kn_1P_W17, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt | Kn_1P_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B23_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_W01 student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu psychologii zwierząt, opisuje wpływ popędów i instynktów na zachowanie zwierząt nie popełniając istotnych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_U01 student prawidłowo interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt | 2,0 | |
3,0 | student interpretuje sygnały werbalne i niewerbalne w komunikacji zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego zwierząt nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B23_K01 student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, wpływu właściwych warunków utrzymania na stan psychiczny zwierząt oraz prawidłowych relacji ze zwierzęciem na bezpieczeństwo człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, Warszawa, 2007
- Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka, 2016
Literatura dodatkowa
- Skorupski K., Psychologia treningu koni, PWRiL, Warszawa, 2006
- Kaleta T, Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW, Warszawa, 2003
- Blendinger W., Wstęp do psychologii konia, ZSP Zakład Treningowy Koni, Zbrosławice, 1984
- Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J., Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocaw, 2011
- Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006