Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Hipoterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hipoterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza społeczno-humanistyczna na poziomie adekwatnym do roku studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość kryteriów doboru koni do hipoterapii, warunków jakie musi spełniać zespół terapeutyczny by móc prowadzić zajęcia. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania koni i niewłaściwego prowadzenia zajęć. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe zasady prowadzenia zajęć z hipoterapii. Sposoby asekuracji pacjenta. Zespół terapeutyczny - cechy dobrego terapeuty i wolontariusza. Główne zasady organizacji ośrodka hipoterapii. | 2 |
T-L-2 | Trening i przygotowanie konia do zajęć z hipoterapii, praca na lonży, prowadzenie konia podczas hipoterapii, sposoby asekuracji pacjenta. | 2 |
T-L-3 | Specyfika hipoterapii w różnych schorzeniach na przykładzie pracy z dziećmi z Mpd, zespół Downa, autyzm, ADHD, niepełnosprawność intelektualna. | 4 |
T-L-4 | Jazda rekreacyjna i sportowa osób niepełnosprawnych. Jazda konna osób niepełnosprawnych jako dyscyplina paraolimpijska. Sprzęt do jazdy konnej dla osób o specyficznych potrzebach. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Idea prowadzenia hipoterapii. Historia rozwoju hipoterapii na świecie i w Polsce. Pojęcie hipoterapii w Polsce i na świecie. Różne szkoły hipoterapii. Definicja hipoterapii wg Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, formy hipoterapii. Cele i zadania. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. | 2 |
T-W-2 | Podstawy rozwoju neurofizjologicznego człowieka – odruchy wrodzone i nabyte, fizjologiczne i przetrwałe-znaczenie tej wiedzy dla hipoterapeuty. Charakterystyka najważniejszych schorzeń usprawnianych przez hipoterapię. | 2 |
T-W-3 | Oddziaływanie hipoterapii na sferę ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka małych koni i kuców szczególnie przydatnych do hipoterapii | 2 |
T-W-5 | Koń do hipoterapii: cechy psychiczne, umiejętności, rasa, wiek, płeć, zdrowie, pokrój. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | przygotwanie do zaliczenia przedmiotu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | film |
M-4 | pokaz |
M-5 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.2_W01 student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii | Kn_1P_W06, Kn_1P_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.2_U01 Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta | Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C44.2_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii. | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.2_W01 student definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym definiuje pojęcie hipoterapii i jej form, charakteryzuje cele i zadania, wylicza i charakteryzuje wskazania i przeciwwskazania, wskazuje i opisuje kryteria doboru koni do hipoterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.2_U01 Student potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi przygotować konia do hipoterapii i prawidłowo go prowadzić, zna sposoby asekuracji pacjenta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C44.2_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z wytycznymi PTHip oraz świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą hipoterapii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR, Szczecin, 2006
- Strauß I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, kraków, 1996