Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane choroby psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane choroby psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii i biochemii zwierząt |
W-2 | znajomość podstawowych metod diagnostycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - zapoznanie studentów z najcześciej występującymi chorobami psów i zasadami ich rozpoznawania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Choroby układu moczowego - interpretacja wyników badani ogólnego moczu, rozpoznawanie kryształków i kamieni nerkowych. Czynniki wpływające na rozwój niewydolności nerek u psów. | 2 |
T-L-2 | Zaburzenia metaboliczne. Analiza parametrów biochemicznych. Zasady postępowania dietetycznego. | 4 |
T-L-3 | Wybrane choroby wirusowe i bakteryjne psów. | 2 |
T-L-4 | Choroby skóry (alergie, wypadanie włosów, choroby skóry na tle zaburzeń hormonalnych, łojotok, egzema, owrzodzenia, grzybice, pasożyty). | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Najczęściej spotykane choroby psów (gorączka, biegunka, brak apetytu, zapalenie uszu, zapalnie gruczołów przyodbytowych) | 2 |
T-W-2 | Choroby układu oddechowego o różnej etiologii | 2 |
T-W-3 | Choroby układu pokarmowego | 2 |
T-W-4 | Choroby oczu (urazy, zapalenie spojówek i rogówki, entropium i ectropium, zaćma) | 2 |
T-W-5 | Choroby układu mięśniowo-szkieletowego i nerwowego | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C19.4_W01 Student wymienia i opisuje najczęstsze schorzenia występujące u różnych ras psów | Kn_1P_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C19.4_U01 Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych. | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.3_K01 Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy na temat najczęściej wystepujących schorzeń u psów. | Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C19.4_W01 Student wymienia i opisuje najczęstsze schorzenia występujące u różnych ras psów | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia ważniejsze schorzenia psów i omawia ogólnie podstawowe objawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C19.4_U01 Student potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w miarę samodzielnie interpretuje wyniki podstaowych badań laboratoryjnych i wyciąga wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.3_K01 Student wykazuje aktywność w zdobywaniu wiedzy na temat najczęściej wystepujących schorzeń u psów. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy dotyczącej studiowanego przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall E., Murphy K., Darke P., Choroby wewnętrzne psów, SIMA WLW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Lenarcik M., Lechowski R., Choroby układu pokarmowego psów i kotów, SGGW-AR, Warszawa, 1991