Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w chowie i hodowli psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w chowie i hodowli psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biochemii, biologii komórki, fzjologii psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik, metod i testów wykorzystywanych w diagnostyce molekularnej psów |
C-2 | Wykształcenie umiejetności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek psów. Przygotowanie do samodzielnego prowadznie prac laboratoryjnych mających na celu opracowanie, wykorzystanie i analizę wyników testu diagnostycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody izolacji DNA u psów. | 2 |
T-L-2 | Ocena ilościowa i jakościowa DNA. | 2 |
T-L-3 | Testy molekularnej wykorzystywane w diagnostyce wybranych cech fenotypowych. | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej. | 1 |
T-W-2 | Metody analizy polimorfizmu DNA. | 2 |
T-W-3 | Badanie sposobu dziedziczenia się genu. | 2 |
T-W-4 | Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce. | 2 |
T-W-5 | Przegląd testów stosowanych w diagnostyce molekularnej psów. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 4 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-5 | Omówinie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-7 | Zaliczenie treści laboratoryjnych | 2 |
A-L-8 | Konsultacje | 5 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów. | 5 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie treści wykładów. | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 4 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, objaśnianie |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy i aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C15_W01 Student zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce molekularnej oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w chowie i hodowli psów | Kn_1P_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C15_U01 Student objaśniania i umie zastosować metody i techniki wykorzystywane w diagnostyce molekularnej stosowanej w chowie i hodowli psów. Student powinien umieć sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych anliz oraz interpretować otrzymane wyniki. | Kn_1P_U02 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C15_K01 Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczacą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce molekularnej psów. | Kn_1P_K04 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C15_W01 Student zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce molekularnej oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w chowie i hodowli psów | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce molekularnej oraz na temat możiwości wykorzystania tych technik i metod w chowie i hodoli psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C15_U01 Student objaśniania i umie zastosować metody i techniki wykorzystywane w diagnostyce molekularnej stosowanej w chowie i hodowli psów. Student powinien umieć sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych anliz oraz interpretować otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie przedstawić i wykorzystać podstawowe metod i technik diagnostyki molekularnej oraz charakteryzuje i umie modyfikować warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w chowie i hodowli psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C15_K01 Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczacą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce molekularnej psów. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób dość komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwosci wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew molekularnej w różnych aspektach chowu i hodowli psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2013
- Węglenski P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
- Nowak Z., Gruszczynska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
- Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Charon K., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007