Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla kotów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla kotów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomi, fizjologii i genetyki zwierzat. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i specyfiką chowu i hodowli kotów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Topografia, fizjologia układów oraz specyfika zmysłów kota. | 3 |
T-L-2 | Charakterystyka ras kotów i ich podział na klasy | 2 |
T-L-3 | Genetyka jakości włosa i ubarwienia kotów. | 2 |
T-L-4 | Specyfika rozrodu kotów oraz pielęgnacja kotki i miotu. | 2 |
T-L-5 | Organizacja hodowli kotów na świecie. | 2 |
T-L-6 | Udział w miedzynarodowej wystawie kotów. | 5 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka rodziny kotowatych i historia kota domowego. Pokrój i anatomia kota. | 3 |
T-W-2 | Różnorodność ras oraz kocie wystawy. Dziedziczne uwarunkowania jakości i barwy okrywy włosowej. | 3 |
T-W-3 | Wady i choroby dziedziczne. Zachowania kota. | 3 |
T-W-4 | Żywienie i pielegnacja kota. Rozmnażanie i odchów kociąt. | 3 |
T-W-5 | Kot w religii, sztuce i w codziennym życiu człowieka - kocia magia. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie prezentacji multimedialnej. | 8 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 12 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literaury dotczącej zagadnień omawianych na wykładach. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie krótkiej prezentacji multimedialnej dotyczacej jednego z zagadnień omawianych na wykładach. | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06.3_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu: - anatomi, - topografii, - fizjologii, - narządów zmysłów; - genetyki umaszczenia i jakości okrywy włosowej kotów; - z zakresu rozrodu, pielęgnacji i wychowania kotów, - organizacji i jej znaczenia hodowli kotów na Świecie. | Kn_1P_W07, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06.3_U01 Student potrafi samodzielnie zaprezentować i właściwie interpretować zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania w życiu codziennym. | Kn_1P_U08, Kn_1P_U12 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06.3_K01 Student potrafi prezentować właściwą postawę proekologiczną, wykazuje się odpowiedzialnością w stosunku do zwierząt i środowiska naturalnego, wykazuje się odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt. | Kn_1P_K03, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06.3_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu: - anatomi, - topografii, - fizjologii, - narządów zmysłów; - genetyki umaszczenia i jakości okrywy włosowej kotów; - z zakresu rozrodu, pielęgnacji i wychowania kotów, - organizacji i jej znaczenia hodowli kotów na Świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student swobodnie prawidłowo opisuje i nazywa poszczeglne partie ciała kota. Student z łatwością rozpoznaje i właściwie przypisuje poszczególne rasy kotów do ich klasyfikacji wg FIFE, TICA i WCF. Ma podstwowe pojecie o organizacji hodowli i organizacji wystaw hodowlanych oraz zasadach oceny zwierzat na wystawach.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06.3_U01 Student potrafi samodzielnie zaprezentować i właściwie interpretować zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania w życiu codziennym. | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie dość swobodnie prezentuje zdobytą wiedzę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06.3_K01 Student potrafi prezentować właściwą postawę proekologiczną, wykazuje się odpowiedzialnością w stosunku do zwierząt i środowiska naturalnego, wykazuje się odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje sie odpowiedzialnością za dobrostan zwierząt ma podstawową umiejętność postępowania z tymi zwierzetami i wykazuje właściwą wrazliwość na ich potrzeby. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koty, SBM, Warszawa, 2013, I
- Metz G., Rasy kotów, Muza, 2007
- Jackson Galaxy, Joel Derfner, Kocia magia., Burda Książki, Warszawa, 2014
- John Bradshaw, Zrozumieć kota, Czarna Owca, 2015, I
- Desmond Morris, Dlaczego kot mruczy, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996, II
- Brigitte Rauth-Widmann, Kocia mowa. Zachowanie. Dźwięki. Język ciała., Muza S.A., Warszawa, 2015
- Hannelore Grimm, Wychowywanie kota.. Pielęgnacja. Żywienie. Opieka, Muza S.A., Warszawa, 2014
- Laurence Bobis, Kot. Hostoria i legendy., Avalon, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Palmer J., Koty i kocięta, Muza, Warszawa, 2004
- Tymiński W., Koty - encyklopedia hodowcy., Skarbnica wiedzy, 2004
- Spangenberg R., Choroby kotów, AWM, Janki, k. Warszawy, 2004
- Isabella Lauer, Koty. Jak być szczęśliwym właścicielem kota., MAK, Bremen, 2012
- Alexa Capra, Koty, Mozaika, WARSZAWA, 2005
- Franciszek J. Klimek, Koty są dobre na wszystko, Fundacja Kultury i Sztuki Europejskiej ARS LONGA, Kraków, 2014