Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Układanie psów pasterskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Układanie psów pasterskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 6 0,40,40zaliczenie
zajęcia terenoweT7 18 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z zakresu szkolenia psów pasterskich, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz wie na czym polega ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.5
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.3
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
18
wykłady
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.1
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.1
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.1
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach18
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia pisemnego2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_W13
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-2, T-T-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_U07
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Kn_1P_U07, Kn_1P_U03, Kn_1P_U08, Kn_1P_U14C-1T-W-2, T-W-3, T-T-3, T-T-4, T-T-6, T-T-7, T-T-2, T-T-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C42_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Kn_1P_K04, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-2, T-T-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_W13
Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_U07
Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C42_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Śmietana, Pasterski pies stróżujący. Wychowanie i szkolenie owczarka podhalańskiego, WWF Polska, Warszawa, 2006
  2. Waldoch B., Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  3. A.M. Redliccy, Brytyjskie psy pasterskie, Mako Press, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Burner Margit, Berneński pies pasterski. Poradnik opiekuna., RM, 2009
  2. Wilson D., Złe nawyki psa. Zwalczanie, zapobieganie., PWRiL. Warszawa, 1997
  3. Nowak S. Mysłajek R. W., Ochrona zwierząt hodowlanych przed wilkami., Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”. Godziszka, 1999
  4. Budek E., Border Collie - poradnik Wydawca: Egros Seria: Hobby 2008, Egros, 2008

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).3
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.5
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.3
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.1
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.3
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.1
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.2
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.1
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.1
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.1
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.1
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach18
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa4
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia pisemnego2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_W13Student posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów oraz zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-1Pasterskie psy zaganiające i pasterskie psy stróżujące.
T-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ogólna wiedza na temat szkolenia pasterskich psów stróżujących, potrafi scharakteryzować dobrego pasterskiego psa stróżującego i wymienić wady dyskwalifikujące go z hodowli. Zna zasady wyboru, wychowania i szkolenia psa, organizacji wypasów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_U07Student wykorzystuje zdobytą podczas zajęć wiedzę, potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić predyspozycje psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami, nabył umiejętności z zakresu oceny czynników środowiskowych mogących mieć wpływ na szkolenie psów pasterskich oraz podstawowe zasady pielęgnacji psa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C42_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, podejmuje sam decyzje i trafnie ocenia sytuacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot przeznaczony jest dla studentów, przyszłych hodowców, którzy chcieliby wykorzystać psy do ochrony swoich zwierząt. Zaproponowane na zajęciach metody pozwolą również na lepsze wychowanie pasterskich psów stróżujących, które współpracować będą z pasterzami w czasie wypasów.
Treści programoweT-W-5Popularyzacja wykorzystania pasterskich psów stróżujących wśród hodowców.
T-W-2Charakterystyka dobrego pasterskiego psa stróżującego w chowie bydła, owiec i kóz.
T-W-3Wady wykluczające psy z hodowli.
T-W-4Organizacja szkoleń psów pasterskich i zaganiających na świecie i w Polsce.
T-T-3Wytwarzanie nawyku przebywania psa ze stadem na pastwisku. Metody organizacji wypasów.
T-T-4Ocena predyspozycji psa pasterskiego do pracy ze zwierzętami.
T-T-5Zasady organizacji i przeprowadzania prób, egzaminów, zawodów pasterskich. Próby Instynktu Pasterskiego (PIP). Egzamin Pracy Psa Pasterskiego (PPP): I, II, III. Zawody pasterskie w stylu angielskim oraz zawody w stylu tradycyjnym czyli tzw. farmerskim.
T-T-6Wpływ czynników środowiskowych na szkolenie psów pasterskich.
T-T-7Sposoby i zasady pielęgnacji psów pasterskich. Analiza kosztów związanych z zakupem, szkoleniem i utrzymaniem psa pasterskiego.
T-T-2Wychowanie i szkolenie. Główne założenia wychowania psa. Socjalizacja szczeniaka ze zwierzętami hodowlanymi. Uczenie karności i reagowania na komendy.
T-T-1Ogólne zasady pracy psa pasterskiego. Kryteria wyboru odpowiedniego psa (rasa, wiek, płeć, ilość psów).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - pokaz.
M-3Metoda aktywizująca poprzez dyskusję w grupie.
M-4Metoda eksponująca - film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie na poziomie dostatecznym podstowowe zasady postępowania przy wyborze, wychowaniu, szkoleniu i pielęgnacji psów pasterskich. Zasady etyki stosuje w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych z nieprawidłowo prowadzonym szkoleniem.
3,5
4,0
4,5
5,0