Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ziołolecznictwo w weterynarii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ziołolecznictwo w weterynarii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki.
W-2Wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-3Wiedza z zakresu anatomii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
C-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.2
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.2
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.2
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
10
wykłady
T-W-1Historia fitoterapii weterynaryjnej.2
T-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).2
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
wykłady
A-W-1Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_XV084_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_XV084_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_U13, Kn_1P_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Kn_1P_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_XV084_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_XV084_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowska Ała red., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  2. Wasilewska Grażyna, Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające, Wydawnictwo RM., Warszawa, 2015
  3. Gorzkowska Magdalena, Zioła: jak zbierać, przetwarzać, stosować, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica, 2013
  4. Senderski Mateusz Emanuel, Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Wydawnictwo Mateusz E. Senderski, Podkowa Leśna, 2015, Wydanie 2 popr. zm.

Literatura dodatkowa

  1. Dawid-Pać Renata, Nowak Gerard red., Leki pochodzenia naturalnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań, 2012
  2. Nowak Zbigniew, Tomasz, Antybiotyki z apteki Pana Boga, Wydawnictwo AA, Kraków, 2014
  3. Klimuszko Czesław, Wróćmy do ziół leczniczych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.2
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.2
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.2
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia fitoterapii weterynaryjnej.2
T-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).2
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach10
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_XV084_W01Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_XV084_U01Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C23.2_K01Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0