Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 0,60,40zaliczenie
laboratoriaL6 20 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytogenetyki zwierząt. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.4
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.4
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.4
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.4
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.4
20
wykłady
T-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.2
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.2
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzoelne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych12
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
42
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury przedmioru4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_W01
Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
Kn_1P_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
Kn_1P_U02C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.1_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
Kn_1P_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_W01
Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych poję z zakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyn ich powstawania i następstw.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć zzakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strikturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe ich następstwa.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi szczegółowo opisać scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe następstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i przeprowadzić analizy kariotypu.
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu oraz zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określnie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.1_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania reparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Sudent dobrze potrafi sobie zorganizować indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidalne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów chromosomowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale Potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności n iezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje dzialania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Olszewska M, Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981
  2. Bal J, Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.4
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.4
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.4
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.4
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.2
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.2
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.2
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzoelne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych12
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury przedmioru4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_W01Stdent ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp psa, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz skutki fenotypowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych poję z zakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyn ich powstawania i następstw.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć zzakresu cytogenetyki psów, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strikturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe ich następstwa.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki psów, potrafi szczegółowo opisać scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstawania oraz możliwe następstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_U01Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu psa i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i przeprowadzić analizy kariotypu.
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu oraz zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określnie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.1_K01Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuj i realizuje działania wykonwane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki psowatych. Poznanie metod z zakresu metod analizy chromosomów oraz identyfikacja aberracji chromosomowych.
Treści programoweT-W-1Kariotyp psa i jego standaryzacja.
T-W-2Podział mutacji chromosomowych.
T-W-3Mutacje chromosomowe liczbowe autosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-4Mutacje chromosomowe liczbowe alosomów i ich skutki fenotypowe u psów.
T-W-5Mutacje chromosomowe strukturalne zrównoważone i niezrównoważone oraz ich skutki fenotypowe i w potencjale rozrodczym.
T-L-3Standardowe i prążkowe barwienie płytek metafazalnych.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium cytogenetycznym. Zakładanie hodowli limfocytów T z krwi psów dla celów cytogenetycznych.
T-L-2Utrwalanie komórek limfocytarnych dla celów cytogenetycznych i sporządzanie preparatów chromosomowych.
T-L-4Analiza prawidłowego kariotypu psów- sporządzanie kariogramów, analiza prążków C i Ag.
T-L-5Analiza nieprawidłowości chromosomowych psów- identyfikacja aneuploidii oraz aberracji chromosomowych strukturalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania reparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Sudent dobrze potrafi sobie zorganizować indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidalne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów chromosomowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale Potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności n iezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje dzialania wykonywane w grupach.