Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Rozrodcze dylematy w hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozrodcze dylematy w hodowli psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu rozrodu psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Niechciana ciąża u suki1
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie1
T-A-3Określanie terminu porodu1
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych2
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
8
wykłady
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów1
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu2
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Kn_2A_W08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
Kn_2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_W01
Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_U01
Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
2,0
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_34.2_K01
Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
2,0
3,0Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dubiel A., Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  2. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów, Galaktyka, Łódź, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Niechciana ciąża u suki1
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie1
T-A-3Określanie terminu porodu1
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych2
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów1
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców2
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod2
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki2
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu2
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.2_W01Student zna metody stosowane w rozrodzie psów związane z kryciem, porodem, sterylizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody stosowane w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.2_U01Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać odpowiednie metody stosowane w rozrodzie psów dla konkretnego przypadku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_34.2_K01Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnymi metodami stosowanymi w rozrodzie, prawidłowej ich ocenie i właściwwym wyborze
Treści programoweT-A-1Niechciana ciąża u suki
T-A-2Poród naturalny a cięcie cesarskie
T-A-3Określanie terminu porodu
T-A-4Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
T-A-5Problemy rozrodcze w obrębie wybranych ras ze szczególnym uwzględnieniem ras brachycefalicznych
T-A-6Analiza wybranych przypadków konsultowanych w gabinecie weterynaryjnym
T-W-1Odpowiedzialny rozród psów
T-W-2Sterylizacja lub kastracja samic i samców
T-W-3Antykoncepcja farmakologiczna – wady i zalety stosowanych metod
T-W-4Gonadektomia szczeniąt – pozytywne i negatywne skutki
T-W-5Krycie naturalne a inseminacja -problemy przy kryciu
T-W-6Wybór optymalnej metody do określenia dni płodnych - indywidualne podejście dla konkretnego przypadku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potzrebę stosowania óżnorodnych metod w rozrodzie psów
3,5
4,0
4,5
5,0