Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Komercyjne karmy gotowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komercyjne karmy gotowe
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 14 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 14 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
C-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych3
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych3
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków3
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych5
14
wykłady
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny1
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach1
T-W-3Proces produkcji konserw2
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów1
T-W-5Zalety i wady karm mokrych1
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych1
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych1
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych20
A-L-3przygotwanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-4sprawdzian pisemny2
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu28
A-W-3sprawdzian pisemny2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_W01
student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
Kn_2A_W02, Kn_2A_W05, Kn_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_U01
student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
Kn_2A_U03, Kn_2A_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_23_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Kn_2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_W01
student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_U01
student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_23_K01
student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
2,0
3,0student rozumie w niewielkim stopniu potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ceregrzyn M. , Lechowski R., Barszczewska B., Podstawy żywienia psów i kotów. Podręcznik dla lekarzy i studentów weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013
  2. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika ekstruzji w przemyśle rolno-spożywczym, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Królak A., Zdrowo smacznie naturalnie. Prawidłowe żywienie psa, Wydawnictwo Poligraf, Brzezina Łąka, 2016
  2. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych3
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych3
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków3
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych5
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Karma gotowa – rys historyczny1
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach1
T-W-3Proces produkcji konserw2
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów1
T-W-5Zalety i wady karm mokrych1
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych1
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych2
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych1
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2przygotowanie się do zajęć praktycznych20
A-L-3przygotwanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-L-4sprawdzian pisemny2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia przedmiotu28
A-W-3sprawdzian pisemny2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_23_W01student charakteryzuje produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Kn_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
Treści programoweT-W-1Karma gotowa – rys historyczny
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach
T-W-3Proces produkcji konserw
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów
T-W-5Zalety i wady karm mokrych
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować produkty ekstrudowane, wypiekane oraz konserwy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_23_U01student potrafi ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Treści programoweT-L-1Analiza chemiczna karm suchych
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą różnych karm kmercyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_23_K01student rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami produkcji konserw i produktów ekstrudowanych, wypiekanych, ciastek i mączek.
C-2zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Treści programoweT-W-1Karma gotowa – rys historyczny
T-W-2Rodzaje współczesnych karm komercyjnych. Karmy pełnoporcjowe i uzupełniające. Deklaracje na opakowaniach
T-W-3Proces produkcji konserw
T-W-4Zalety i wady konserw dla psów
T-W-5Zalety i wady karm mokrych
T-W-6Zapobieganie niedoborom i wyrównywanie strat składników odżywczych w trakcie procesów technologicznych
T-W-7Charakterystyka produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-8proces produkcji produktów ekstrudowanych, wypiekanych
T-W-9Najczęstsze błędy w stosowaniu produktów gotowych
T-W-10Ocena tolerancji pokarmowej i czynniki na nią wpływające. Zaliczenie wykładów
T-L-1Analiza chemiczna karm suchych
T-L-2Analiza chemiczna karm wilgotnych
T-L-3Analiza chemiczna przekąsek i smakołyków
T-L-4Porównanie wartości odżywczych karm suchych i wilgotnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie w niewielkim stopniu potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu
3,5
4,0
4,5
5,0