Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywieniowe uwarunkowania procesów rozrodczych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu i podstaw żywienia psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka1
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów1
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia1
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego1
6
wykłady
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania1
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska1
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne1
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć9
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Kn_2A_W08C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Kn_2A_U04C-1T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Kn_2A_K02C-1T-W-2, T-A-3, T-W-5M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_W01
Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_U01
Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_39_K01
Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zduńczyk Z., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, UWM, Olsztyn, 2014
  2. Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierzat, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, I, Red. wyd. pol. J. Twardoń
  3. Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia, Galaktyka, Łódź, 2010, I, Red. nauk. wyd. pol. T. Janowski
  4. Dubiel A., Rozród psów, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2010, III, praca zbiorowa

Literatura dodatkowa

  1. Hoskins J., D., Pediatria weterynaryjna, psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, I, Red. wyd. pol. R. Lechowski

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka1
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne2
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów1
T-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia1
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych2
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania1
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska1
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne1
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia zajęć9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_39_W01Student zna wpływ składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze zaburzenia i choroby wynikające z nieprawidłowego żywienia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-1Wybrane schorzenia narządów rozrodczych psów będące następstwem nieprawidłowego ich żywienia - objawy i profilaktyka
T-W-1Wpływ wybranych składników żywieniowych na czynność ośrodków sterujących przebiegiem procesów rozrodczych u zwierząt mięsożernych
T-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-W-3Wzrost i rozwój gonad w warunkach prawidłowego i zakłó-conego środowiska
T-W-4Wpływ żywienia na rozwój zarodków i płodów u mięsożer-nych - przyczyny strat i działania profilaktyczne
T-A-2Najczęstsze zaburzenia narządów rozrodczych u suk spo-wodowane nieprawidłowym żywieniem - możliwości roz-poznania i działania profilaktyczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Symulacja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kontrola cząstkowa i końcowa z przerobionego materiału na ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Kontrola końcowa przerobionego materiału na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o wpływie składników żywienia na czynność gonad i innych narządów rozrodczych oraz objawach ich niedoboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_39_U01Student potrafi wskazać odpowiedni sposób żywienia psa i suki aby zapewnić właściwy przebieg procesów rozrodczych i nie dopuścić do obniżenia płodności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-A-4Możliwości stymulacji przebiegu procesów rozrodczych u samców i samic psów za pomocą żywienia
T-A-5Analiza najczęstszych zaburzeń i chorób narządów rozrod-czych wywołanych przez „endocrine disruptors” na przykładzie wybranego gabinetu weterynaryjnego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, prelekcja
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje odpowiednie sposoby żywienia psa i suki w zależności od ich stanu fizjologicznego w celu zapewnienia właściwego przebiegu procesów rozrodczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_39_K01Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt i potrafi przekonać o tym inne osoby oraz wskazać im ewentualne następstwa niewłaściwego postępowania w tym względzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie wpływu czynników żywieniowych na przebieg procesów rozrodczych oraz możliwści oddziaływania na nie aby osiągnąć jak najleosze efekty w rozrodzie psów
Treści programoweT-W-2Żywienie jako czynnik stresogenny - znaczenie w rozrodzie i możliwości przeciwdziałania
T-A-3Znaczenie wybranych czynników zaburzających funkcje endokrynne „endocrine disruptors”w rozrodzie psów
T-W-5Czynniki cywilizacyjne a przebieg procesów rozrodczych u psowatych
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi na pytania i własna interpretacja problemu omawianego na zajęciach
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia żywienia w rozrodzie zwierząt, wykazuje zdolność do pracy w grupie, aktywnie uczestnicząc w wykonaniu powierzonych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0