Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Profilaktyka i prewencja chorób psów w schroniskach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka i prewencja chorób psów w schroniskach
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawoawa z zakresu występowania chorób u psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami profilaktyki i prewencji chorób psów w schronisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady przyjmowania zwierząt do schroniska i przytuliska oraz programy zwalczania chorób u zwierząt w schronisku.2
T-L-2Dezynfekcja (rodzaje, metody, preparaty).2
T-L-3Ekspertyza wybranych pomieszczeń i wybiegów uwzględniająca dobrostan zwierząt.2
T-L-4Ocena stanu zdrowia i zachowania zwierząt w schronisku i przytulisku.2
8
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie zwierząt2
T-W-2Zasady bioasekuracji w schronisku i przytulisku2
T-W-3Zapobieganie zatruciom psów substancjami różnego pochodzenia.4
T-W-4Najczęściej spotykane problemy z psami w schronisku2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykłąd problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_32.4_W01
Student ma wiedzę na temat profilaktyki i prewencji chorób u psów w schroniskach
Kn_2A_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_32.4_U01
Student potrafi przeprowadzić działania zapobiegające występowaniu chorób u psów w schronisku
Kn_2A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_32.4_K01
Jest świadomy niebezpieczeństw jakie wynikają z chorób
Kn_2A_K02C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_32.4_W01
Student ma wiedzę na temat profilaktyki i prewencji chorób u psów w schroniskach
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_32.4_U01
Student potrafi przeprowadzić działania zapobiegające występowaniu chorób u psów w schronisku
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_32.4_K01
Jest świadomy niebezpieczeństw jakie wynikają z chorób
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. CRAIG E. GREENE, Choroby zakaźne psów i kotów, Galaktyka, 2010
  2. Rafael Ruiz de Gopegui Fernandez, Choroby zakaźne psów Praktyka kliniczna, Edra Urban & Partner, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Spangenberg Rolf, Choroby psów Hodowla, pies jako pacjent, choroby, naturalne metody leczenia, AWM, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady przyjmowania zwierząt do schroniska i przytuliska oraz programy zwalczania chorób u zwierząt w schronisku.2
T-L-2Dezynfekcja (rodzaje, metody, preparaty).2
T-L-3Ekspertyza wybranych pomieszczeń i wybiegów uwzględniająca dobrostan zwierząt.2
T-L-4Ocena stanu zdrowia i zachowania zwierząt w schronisku i przytulisku.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie zwierząt2
T-W-2Zasady bioasekuracji w schronisku i przytulisku2
T-W-3Zapobieganie zatruciom psów substancjami różnego pochodzenia.4
T-W-4Najczęściej spotykane problemy z psami w schronisku2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_32.4_W01Student ma wiedzę na temat profilaktyki i prewencji chorób u psów w schroniskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami profilaktyki i prewencji chorób psów w schronisku
Treści programoweT-L-1Zasady przyjmowania zwierząt do schroniska i przytuliska oraz programy zwalczania chorób u zwierząt w schronisku.
T-L-2Dezynfekcja (rodzaje, metody, preparaty).
T-L-3Ekspertyza wybranych pomieszczeń i wybiegów uwzględniająca dobrostan zwierząt.
T-L-4Ocena stanu zdrowia i zachowania zwierząt w schronisku i przytulisku.
T-W-1Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie zwierząt
T-W-2Zasady bioasekuracji w schronisku i przytulisku
T-W-3Zapobieganie zatruciom psów substancjami różnego pochodzenia.
T-W-4Najczęściej spotykane problemy z psami w schronisku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykłąd problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_32.4_U01Student potrafi przeprowadzić działania zapobiegające występowaniu chorób u psów w schronisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami profilaktyki i prewencji chorób psów w schronisku
Treści programoweT-L-1Zasady przyjmowania zwierząt do schroniska i przytuliska oraz programy zwalczania chorób u zwierząt w schronisku.
T-L-2Dezynfekcja (rodzaje, metody, preparaty).
T-L-3Ekspertyza wybranych pomieszczeń i wybiegów uwzględniająca dobrostan zwierząt.
T-L-4Ocena stanu zdrowia i zachowania zwierząt w schronisku i przytulisku.
T-W-2Zasady bioasekuracji w schronisku i przytulisku
T-W-3Zapobieganie zatruciom psów substancjami różnego pochodzenia.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_32.4_K01Jest świadomy niebezpieczeństw jakie wynikają z chorób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami profilaktyki i prewencji chorób psów w schronisku
Treści programoweT-L-1Zasady przyjmowania zwierząt do schroniska i przytuliska oraz programy zwalczania chorób u zwierząt w schronisku.
T-W-1Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie zwierząt
T-W-3Zapobieganie zatruciom psów substancjami różnego pochodzenia.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.