Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz możliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.2
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.1
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej2
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych.2
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj1
8
wykłady
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj2
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii3
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach8
A-A-2Lektura zalecanej literatury6
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć6
A-A-5Udział w konsultacjach2
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Udzial studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Lektura zalecanej literatury6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3film
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_W01
Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
Kn_2A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
Kn_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
Kn_2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_W01
Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
2,0
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne wystepujące w jajach. Zna w bardzo ogólnym zarysie możliwości pozyskiwania i wykorzystania substancji bioaktywnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_U01
Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje skladniki bioaktywne wystepujące w jajach ale ma problemy z interpretacją ich właściwości prozdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy.Sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ed. R. Huopalahti, R. Lopez-Fandino, M. Anton, R.Schade., Bioactive Egg Compounds., Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, 2007
  2. T. Trziszka (red.), Jajczarstwo, WAR, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł Spożywczy, SIGMA-NOT, Miesięcznik ISSN 033-250X, e-ISSN 2449-996X

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.2
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.1
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej2
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych.2
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj2
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.2
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii3
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach8
A-A-2Lektura zalecanej literatury6
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć6
A-A-5Udział w konsultacjach2
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Lektura zalecanej literatury6
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_31.2_W01Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz możliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3film
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne wystepujące w jajach. Zna w bardzo ogólnym zarysie możliwości pozyskiwania i wykorzystania substancji bioaktywnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_31.2_U01Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz możliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie prezentuje skladniki bioaktywne wystepujące w jajach ale ma problemy z interpretacją ich właściwości prozdrowotnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_31.2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz możliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm
Treści programoweT-A-1Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm.
T-A-2Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt.
T-A-3Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej
T-A-4Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych.
T-A-5Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj
T-W-1Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj
T-W-2Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa.
T-W-3Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii
T-W-4Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny,
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy.Sporadycznie zabiera głos w dyskusji.
3,5
4,0
4,5
5,0