Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Ekologia psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia psowatych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW1 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
C-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)2
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)1
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych2
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych1
6
wykłady
T-W-1Ewolucja psowatych1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych1
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny. Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie1
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.1
T-W-5Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia pso-watych1
T-W-6Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2sprawdzian pisemny3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2sprawdzian pisemny3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_W01
studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
Kn_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_U01
student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
Kn_2A_U03, Kn_2A_U05C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_K01
student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
Kn_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_W01
studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_U01
student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
2,0
3,0student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_K01
student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównanwcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, PWN, Warszawa, 2001
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)2
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)1
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych2
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja psowatych1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych1
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny. Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie1
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.1
T-W-5Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia pso-watych1
T-W-6Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2sprawdzian pisemny3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2sprawdzian pisemny3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_06_W01studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
Treści programoweT-W-1Ewolucja psowatych
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny. Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.
T-W-5Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia pso-watych
T-W-6Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_06_U01student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych
Treści programoweT-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_06_K01student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
C-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych
Treści programoweT-W-1Ewolucja psowatych
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny. Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.
T-W-5Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia pso-watych
T-W-6Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0