Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR1 4 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenta zna podstawy BHP w pracy ze zwierzętami
W-2Student zna rasy psów, podstawy ich pielęgnacji oraz żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów1
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów1
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce1
T-PR-4Podstawy żywienia psów1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Udział w praktyce120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_W01
Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
Kn_2A_W02C-1, C-2T-PR-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Kn_2A_18_W02
Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
Kn_2A_W01, Kn_2A_W05, Kn_2A_W06C-1, C-2T-PR-3, T-PR-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Kn_2A_18_W03
Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
Kn_2A_W07, Kn_2A_W08, Kn_2A_W10C-1, C-2T-PR-3, T-PR-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_U01
Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
Kn_2A_U02, Kn_2A_U04C-1, C-2T-PR-1, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
Kn_2A_18_U02
Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
Kn_2A_U03, Kn_2A_U04, Kn_2A_U05C-1, C-2T-PR-1, T-PR-3, T-PR-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_18_K01
Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
Kn_2A_K01, Kn_2A_K02, Kn_2A_K03, Kn_2A_K04C-1, C-2T-PR-1, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_W01
Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
2,0
3,0Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_W02
Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
2,0
3,0Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_W03
Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
2,0
3,0Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_U01
Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
2,0
3,0Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_18_U02
Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
2,0
3,0Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_18_K01
Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
2,0
3,0Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  2. Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
  4. b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów1
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów1
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce1
T-PR-4Podstawy żywienia psów1
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Udział w praktyce120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_W01Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady BHP w pracy ze zwierzętami, w tym głównie z psami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_W02Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Kn_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Kn_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zasad i technik żywienia psów oraz metod produkcji karm
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
T-PR-4Podstawy żywienia psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą żywiena psów, produktów wykorzystywanych w żywieniu psa z uwzględnieniem ich wieku, płci, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego; ocenia praktyczną przydatność teorii w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_W03Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Kn_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę z zakresu różnych aspektów rozrodu u psowatych i zwierząt towarzyszących
Kn_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii oraz nauk pokrewnych, a także zna mechanizmy reakcji obronnych organizmu na różnorodne substancje i patogeny
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia zależność higieny i profilaktyki zdrowotnej na dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_U01Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U02Wykorzystuje specjalistyczne narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z pracą kynologa
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
T-PR-4Podstawy żywienia psów
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi twórczo wykorzystać wiedzę praktyczną w żywieniu psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_U02Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje zasady prawidłowej higieny i profilaktyki zdrowotnej w życiu codziennym z psem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_18_K01Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Kn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do podjęcia pracy zgodnej ze studiowanym kierunkiem
C-2Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej ze specjalistami z zakresu szeroko pojętej kynologii
Treści programoweT-PR-1Bezpieczeństwo i higiena pracy ze zwierzętami, ze szczególnym uwzględnieniem psów
T-PR-3Chów i hodowla psów rasowych w Polsce
T-PR-4Podstawy żywienia psów
T-PR-2Higiena i pielęgnacja w amatorskiej hodowli psów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Symulacja
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej jak i grupowej
S-3Ocena podsumowująca: Pisemna opinia opiekuna praktyk
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
S-5Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postępuje zgodnie z prawem oraz zasadmi etycznymi; jest wrażliwy na potrzeby psa; ma świadomość ustawicznego kształcenia; rozumie znaczenie wiedzy w praktycznym rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0