Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Etologia i behawior:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etologia i behawior
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 2,00,60zaliczenie
wykładyW4 8 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii. anatomii i fizjologii oraz podstaw endokrynologii i rozrodu wyższych kręgowców.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.1
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.1
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych. Sposoby komunikacji – podobieństwa i różnice, znaczenie u wybranych gatunków zwierzat1
T-A-4Organizacja społeczna zwierząt. Zachowania stadne i społeczne. Hierarchia i dominacja w stadach psów i koni. Indeks dominacji. Etogram.1
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.1
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.1
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.1
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.1
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.2
10
wykłady
T-W-1Obszar badań etologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja zachowań zwierząt.1
T-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.2
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.2
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.2
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie z poleconej literatury do tematów kolejnych ćwiczeń18
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń19
A-A-5Konsultacje z prowadzacymi zajęcia2
A-A-6zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-7Konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia2
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach8
A-W-2Samodzielne studiowanie poleconej literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady1
A-W-4Zaliczenie materiału objętego programem wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja mulimedialna w wykorzystaniem projektora i komputera.
M-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych, wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-9, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-5, M-4, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_U01
Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U08, Kn_1P_U03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-9, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7M-3, M-4, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_K01
Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-9, T-A-6, T-A-7M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych, wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie definiuje i posługuje się najwazniejszymi pojęciami z zkresu etologii zwierząt. Pobieżnie zna i wyjaśnia podstawy mechanizmów wrodzonych i nabytych kierujących zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_U01
Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
2,0
3,0Student poprawnie potrafi rozróżnić u głównych gatunków zwierzat domowych najczęstsze zachowania prawidłowe od nieprawidłowych oraz w podstawowym zakresie umie na podstawie obserwacji ocenić ich stan emocjonalny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_K01
Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
2,0
3,0Student akceptuje i szanuje zróżnicowanie gatunkowe i rasowe zachowań zwierząt. W kontaktach i postępowaniu ze zwierzętami w wystarczającym stopniu dba o zapewnienie im maksymalnego możliwego w danej sytuacji poziomu dobrostanu i wykazywania naturalnego behawioru
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  2. Aadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  3. Krebs J.R., Davies N.B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo, WP, Warszawa, 1988
  2. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  3. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2002
  4. Pisula W, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  5. Kaleta T., Fiszdon K, Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.1
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.1
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych. Sposoby komunikacji – podobieństwa i różnice, znaczenie u wybranych gatunków zwierzat1
T-A-4Organizacja społeczna zwierząt. Zachowania stadne i społeczne. Hierarchia i dominacja w stadach psów i koni. Indeks dominacji. Etogram.1
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.1
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.1
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.1
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.1
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszar badań etologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja zachowań zwierząt.1
T-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.2
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.2
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.2
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie z poleconej literatury do tematów kolejnych ćwiczeń18
A-A-3Przygotowanie prezentacji8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń19
A-A-5Konsultacje z prowadzacymi zajęcia2
A-A-6zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-7Konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach8
A-W-2Samodzielne studiowanie poleconej literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady1
A-W-4Zaliczenie materiału objętego programem wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_W01Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych, wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych. Sposoby komunikacji – podobieństwa i różnice, znaczenie u wybranych gatunków zwierzat
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
Metody nauczaniaM-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja mulimedialna w wykorzystaniem projektora i komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie definiuje i posługuje się najwazniejszymi pojęciami z zkresu etologii zwierząt. Pobieżnie zna i wyjaśnia podstawy mechanizmów wrodzonych i nabytych kierujących zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_U01Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
Metody nauczaniaM-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie potrafi rozróżnić u głównych gatunków zwierzat domowych najczęstsze zachowania prawidłowe od nieprawidłowych oraz w podstawowym zakresie umie na podstawie obserwacji ocenić ich stan emocjonalny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C13_K01Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych. Sposoby komunikacji – podobieństwa i różnice, znaczenie u wybranych gatunków zwierzat
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
Metody nauczaniaM-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student akceptuje i szanuje zróżnicowanie gatunkowe i rasowe zachowań zwierząt. W kontaktach i postępowaniu ze zwierzętami w wystarczającym stopniu dba o zapewnienie im maksymalnego możliwego w danej sytuacji poziomu dobrostanu i wykazywania naturalnego behawioru
3,5
4,0
4,5
5,0