Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy grafiki komputerowej i multimediów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy grafiki komputerowej i multimediów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,60,30zaliczenie
laboratoriaL1 14 1,40,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.5
T-L-2Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.5
T-L-3Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych. Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej2
T-L-4Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej2
14
wykłady
T-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.2
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie28
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie14
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_W01
Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W05, Kn_1P_W23C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_U01
Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku audio i wideo zgodnie z jego przeznaczeniem, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo
Kn_1P_U04, Kn_1P_U02, Kn_1P_U09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10.3_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_W01
Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
2,0
3,0Student wyjaśnia różnice między grafiką rastrową a wektorową, zapisem analogowym i cyfrowym dźwięku, wymienia najważniejsze formaty plików graficznych, dźwiękowych i wideo, charakteryzuje najważniejsze parametry dźwięku i obrazu w formie cyfrowej, objaśnia działanie algorytmów kompresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_U01
Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku audio i wideo zgodnie z jego przeznaczeniem, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo
2,0
3,0Student stosuje podstawowe funkcje programów graficznych, edytuje pliki dźwiękowe w zakresie podstawowym, potrafi dokonać ogólnej edycji pliku wideo, zmienić format pliku graficznego, audio i wideo
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10.3_K01
Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudny T., Multimedia i grafika komputerowa, Helion, Gliwice, 2011
  2. Mularczyk K (red.), GIMP - kompletny przewodnik, Digital Camera Polska, 2015, wydanie specjalne nr 4

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewska A, Tworzenie stron WWW, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.5
T-L-2Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.5
T-L-3Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych. Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej2
T-L-4Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.2
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.2
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie28
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie14
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_W01Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu grafiki rastrowej i wektorowej, formatów plików graficznych, dźwiękowych i wideo, zapisu cyfrowego i analogowego, podstawowych parametrów dźwięku i obrazu cyfrowego, objaśnia zasady cyfrowej obróbki wideo i działanie metod kompresji plików graficznych, dźwiękowych i wideo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W23Posiada wiedzę o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowanych do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia różnice między grafiką rastrową a wektorową, zapisem analogowym i cyfrowym dźwięku, wymienia najważniejsze formaty plików graficznych, dźwiękowych i wideo, charakteryzuje najważniejsze parametry dźwięku i obrazu w formie cyfrowej, objaśnia działanie algorytmów kompresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_U01Student potrafi zastosować podstawowe funkcje programów graficznych do rysowania i edycji obrazów, dokonać edycji pliku audio i wideo zgodnie z jego przeznaczeniem, przekonwertować format pliku graficznego, dźwiękowego i wideo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.
T-L-3Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych. Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej
T-L-2Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.
T-L-4Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje podstawowe funkcje programów graficznych, edytuje pliki dźwiękowe w zakresie podstawowym, potrafi dokonać ogólnej edycji pliku wideo, zmienić format pliku graficznego, audio i wideo
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B10.3_K01Student jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej, a w szczególności przy umieszczeniu materiałów chronionych prawem autorskim lub wymagających zgody na publikację ze strony innych osób we własnym serwisie internetowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie podstawowych umiejętności z zakresu grafiki komputerowej, cyfrowej obróbki dźwięku i nagrań wideo
Treści programoweT-W-1Grafika rastrowa i wektorowa. Modele kolorów. Podstawowe formaty plików graficznych. Przegląd programów do grafiki komputerowej.
T-W-2Sposoby zapisu dźwięku. Podstawowe formaty plików dźwiękowych. Analiza plików dźwiękowych.
T-L-1Wstęp do grafiki komputerowej. Edycja plików graficznych. Rysowanie prostych obiektów w programach do grafiki rastrowej. Wypełnianie obiektów kolorem lub teksturą. Zmiana formatu pliku.
T-L-3Wykorzystanie programów grafiki wektorowej do tworzenia obiektów graficznych. Przygotowanie obrazów do wykorzystania na stronach WWW oraz w prezentacji multimedialnej
T-L-2Zapoznanie z podstawowymi funkcjami programu edycyjnego. Poziomy barwne. Regulacja koloru i kontrastu. Edycja jasnych i ciemnych fragmentów obrazu. Korekcja kolorów. Kadrowanie i zmiana orientacji zdjęć. Usuwanie niepożądanych efektów.
T-L-4Montaż sekwencji wideo z wykorzystaniem wybranych programów. Przegląd narzędzi edycyjnych. Dodawanie efektów i napisów. Synchronizacja ścieżki dźwiękowej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje etycznie przy korzystaniu z zasobów elektronicznych
3,5
4,0
4,5
5,0