Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Konkursy i próby pracy psów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Konkursy i próby pracy psów użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 0,50,50zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu hodowli psów użytkowych, podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego) oraz dotycząca organizacji i przeprowadzania konkursów pracy psów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.1
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.1
7
wykłady
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.1
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).1
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.1
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".1
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach7
A-L-2przygotowanie konkursu3
A-L-3przeprowadzenie konkursu4
A-L-4konsultacje naukowe1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa8
A-W-3konsultacje naukowe2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Kn_1P_U04, Kn_1P_U08, Kn_1P_U14C-1T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.3_K01
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K05, Kn_1P_K04C-1T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_W19
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_U14
Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.3_K01
Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tresura psa - poradnik DVD Koga, http://wytresowany-pies.pl, 2010
  2. Regulaminy prób i konkursów pracy psów myśliwskich., http://jednosclowiecka.pl, 2015
  3. Regulamin prób pracy psow myśliwskich małych ras, http://konkursypsow.pl, 2014
  4. Regulamin Konkursu pracy retrieverów, http://www.goldenretriever.pl/praca/k-pracy.htm, http://www.goldenretriever.pl, 2004
  5. Polski Związek Łowiecki w Łodzi, Międzynarodowe Konkursy Pracy Tropowców i Posokowców, http://www.pzl-lodz.pl, 2015
  6. Katlog prób i konkursów psów myśliwskich, http://www.pzlow.pl, 2015
  7. http://www.zkwp-szkolenia.pl, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.1
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.1
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).1
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.1
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.1
T-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz1
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.1
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).1
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.1
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".1
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach7
A-L-2przygotowanie konkursu3
A-L-3przeprowadzenie konkursu4
A-L-4konsultacje naukowe1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2czytanie wskazanego piśmiennictwa8
A-W-3konsultacje naukowe2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_W19Ma wiedzę dotyczącą podstawowych form szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego), zna główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V. Posiada wiedzę z zakresu organizacji, prowadzenia prób i konkursów pracy psów myśliwskich oraz przeprowadzania egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych. Zna zasady organizowania terenowych wyścigó chartów oraz egzaminowania "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze tresci programowe, nie wykazywał chęci do kreatywnego działania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_U14Jest przygotowany do pomocy w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pomóc w organizacji podstawowych form szkolenia psów; potrafi zorganizować i przeprowadzić konkurs plastyczny w szkole.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.3_K01Student rozumie konieczność poszerzania wiedzy z zakresu organizacji, prowadzenia konkursów i próby pracy psów użytkowych. Wykazuje duże zainteresowanie i kreatywność w podejmowanych działaniach związanych z przedmiotem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z organizacją i przeprowadzaniem konkursów i prób prac psów użytkowych oraz popularyzację kynologii m.in. łowieckiej poprzez sprawdzanie jakości użytkowych, rodowodowych psów myśliwskich.
Treści programoweT-L-6Coursing (terenowe wyścigi chartów). Francuski ring (skoki) - przygotowanie do egzaminów "CSAU", "BREVET", Ring: Ring I, Ring II i Ring III. Skijoring i pulka - pies i narciarz
T-L-1Regulamin Prób i konkursów pracy psów myśliwskich. Cel, organizacja imprez, warunki uczestnictwa, kryteria oceny, nagradzanie.
T-L-7Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego dla uczniów szkół średnich - ,,Pies moim przyjacielem”.
T-L-2Konkursy pracy retrieverów (chodzenie bez smyczy, przychodzenie do nogi, pozostawanie na miejscu, aport z lądu i otwartej wody, aport z szuwarów, włóczka ptaka, włóczka królika, marking, odszukiwanie zagubionej zwierzyny, bobrowanie za żywą kaczką, aport lisa z ogrodzenia. Próby i konkursy pracy posokowców z elementami oceny.
T-L-5Organizacja i przeprowadzanie egzaminów psów towarzyszących, psów obronnych, testy psychiczne, bh oraz zasady przeglądu hodowlanych owczarków niemiecki.
T-L-3Przygotowanie psów do udziału w Konkursach pracy tropowców (po farbie w różnej odległości) – zasady oceny, kryteria. Zakładanie ścieżki tropowej, praca na otoku po zimnej i starej farbie, oznajmianie lub oszczekiwanie znalezionej zwierzyny, oszczekiwanie, oznajmianie, zachowanie się przy martwej zwierzynie, odłożenie psa, współpraca z przewodnikiem i posłuszeństwo psa).
T-L-4Konkursy pracy psów myśliwskich (powyżej 9 miesięcy) m.in. wyżły . Regulamin Konkursów Pracy Psów Myśliwskich - organizacja konkursów: Field Triasy (próby pracy polowej wyżłów ograniczonej do klasycznego dla poszczególnych ras poszukiwania i wystawiania ptactwa łownego), konkursy pracy wyżłów – dla psów z grupy VII FCI przeprowadzane, jako konkursy wielostronne (ocena pracy w polu i na wodzie) oraz wszechstronne (ocena pracy w polu, na wodzie i w lesie). Próby pracy dzikarzy. Międzynarodowe Konkursy Pracy Dzikarzy.
T-W-5Psie sporty dla każdego (mondioring, canicross, Dog-Cart Sport).
T-W-2Podstawowe formy szkolenia psów (pies towarzyszący, pies użytkowy, obedience, agality, fly ball, frisbee, dog dance, wyścigi hartów, praca psa pasterskiego).
T-W-4Zasady przyznawania „Krajowego Championa Pracy", Międzynarodowego Championa Pracy".
T-W-3Główne założenia i zasady organizacji egzaminów na Psa Towarzyszącego oraz na stopnie IPO-1, IPO-2, IPO-3 i IPO FH, IPO-V.
T-W-1Pies użytkowy. Międzynarodowy Regulamin Egzaminów Psów Użytkowych („Służbowych”) opracowany przez Komisję Psów Użytkowych FCI.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów - organizacja konkursu
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z organizacji i przeprowadzenia konkursu i oceny aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: organizacja i przeprowadzenie konkursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0