Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 30 5,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe informacje dotyczące ekologii, ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia2
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)2
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)2
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)2
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)2
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)2
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)2
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)2
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju4
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)2
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)2
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego2
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2przygotowanie się do zajęć45
A-K-3studiowanie piśmiennictwa38
A-K-4przygotowanie się do egzaminu35
A-K-5egzamin pisemny2
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy indywidualnej studenta oraz jego pracy w zespole
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.3_W01
doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
BCH_3-_W01C-2, C-1T-K-2, T-K-4, T-K-6, T-K-3, T-K-11, T-K-5, T-K-9, T-K-7, T-K-1, T-K-10, T-K-12, T-K-13, T-K-8M-3, M-1, M-2S-4, S-3, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.3_U01
doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
BCH_3-_U02C-3, C-2, C-1T-K-9, T-K-8, T-K-11, T-K-2, T-K-4, T-K-6M-2, M-3S-3, S-5, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.3_K01
doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
BCH_3-_K02C-1, C-3, C-2T-K-1, T-K-7, T-K-2, T-K-3, T-K-13, T-K-6, T-K-10, T-K-11, T-K-4, T-K-8, T-K-9, T-K-5, T-K-12M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.3_W01
doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
2,0
3,0doktorant w stopniu dostatecznym zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna w niewielkim stopniu założeia ekorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.3_U01
doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu potrafi analizować problemy ekologiczne i proponować ich praktyczne rozwiązania, w stopniu dostatecznym dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.3_K01
doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną oraz rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwania XXi wieku, PWN, Warszawa, 2002
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa, 2007
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  4. Umiński T., Ekologia. Środowisko. Przyroda, WSiP, Warszawa, 1995
  5. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa, 1999

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia2
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)2
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)2
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)2
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)2
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)2
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)2
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)2
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju4
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)2
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)2
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego2
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)4
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2przygotowanie się do zajęć45
A-K-3studiowanie piśmiennictwa38
A-K-4przygotowanie się do egzaminu35
A-K-5egzamin pisemny2
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.3_W01doktorant zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna założenia ery ekologicznej oraz regionalne programy ekorozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_W01student wyjaśnia złożone zależności, procesy i mechanizmy będące przedmiotem badań biotechnologii rolniczej,
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
Treści programoweT-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)
T-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-1wykład informacyjny
M-2projekt
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w stopniu dostatecznym zna aktualny stan środowiska naturalnego, problemy ekologiczne globalne i lokalne oraz sposoby ich rozwiązywania; zna w niewielkim stopniu założeia ekorozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.3_U01doktorant analizuje problemy ekologiczne i proponuje ich praktyczne rozwiązania; dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_U02doktorant potrafi dobrać właściwe metody badawcze przy planowaniu i realizacji badań,
Cel przedmiotuC-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
C-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
Treści programoweT-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
Metody nauczaniaM-2projekt
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-5Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianów pisemnych, sprawozdań oraz odpowiedzi ustnych
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu potrafi analizować problemy ekologiczne i proponować ich praktyczne rozwiązania, w stopniu dostatecznym dobiera właściwe metody oceny stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.3_K01doktorant wykazuje postawę proekologiczną, rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_K02dostrzega zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozwoju biotechnologii dla człowieka i środowiska,
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z aktualną sytuacją środowiska naturalnego, założeniami ekorozwoju, problemami ekologicznymi globalnymi i lokalnymi
C-3doskonalenie umiejętności konstruowania własnej wypowiedzi ustnej i pisemnej opartej o trafne argumenty; doskonalenie umiejętności pracy w zespole
C-2nabycie umiejętności pracy własnej z tekstem, zauważania problemów ekologicznych i tworzenia nowych rozwiązań
Treści programoweT-K-1Życie biosfery. Biogeneza i historia
T-K-7Problemy globalne i europejskie (sytuacja środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, ekorozwój w świetle wymagań UE, program NATURA 2000, szanse realizacji zrównoważonego rozwoju, problemy urbanizacyjne)
T-K-2Dylematy ekologiczne końca XX wieku (zatrucie środowiska przyrodniczego, zagrożenie życia ludzkiego, zanieczyszczenia atmosfery, wód, gleb, gospodarka odpadami, światopogląd ekologiczny)
T-K-3Ochrona środowiska naturalnego (nauki społeczne kościoła katolickiego, konferencja "Środowisko i Rozwój" Rio de Janeiro 1992)
T-K-13Naturalny brak bezpieczeństwa (gorące miejsca na Ziemi, wielkie wymierania, katakilizmy kosmiczne, zagrożenia meteorologiczne, tsunami i inne)
T-K-6Ekorozwój (etapy realizacji ekorozwoju, prognozowanie zmian w środowisku, założenia, wskaźniki ekorozwoju, prawa i zasady ekorozwoju)
T-K-10Wyzwania XXI wieku (wizja katastrofy, zrównowazonego rozwoju, państwo ekologiczne, nowe koncepcje ochorny przyrody, ekokapitalizm)
T-K-11Środowiskowe zagrożenia zdrowia (rodzaje zagrożeń, specyfika środowiskowych zagrożeń zdrowia)
T-K-4Założenia ery ekologicznej (określenie dzietności, poziomu zaspokajania potrzeb materialnych, ochrona głównych ekosystemów Ziemi, zarządzanie zasobami przyrody, koncepcja otwartego systemu ekologicznego, polityka ekologiczna, proekologiczne struktury organizacyjne)
T-K-8Polska strategia ekorozwoju (proekologiczne działania gospodarcze, polityka ekologiczna państwa, strategia dla Polski)
T-K-9Regionalne programy ekorozwoju
T-K-5Przyrodnicza róznorodność Europy (ochrona dziedzictwa przyrodniczego, różnorodność biologiczna, krajobrazowa, paneuropejska strategia róznorodności biologicznej i krajobrazowej)
T-K-12Sytuacja demograficzna na świecie i jej wpływ na stan środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-2projekt
M-3dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy indywidualnej studenta oraz jego pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w niewielkim stopniu wykazuje postawę proekologiczną oraz rozumie konieczność działania na rzecz ochorny środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0