Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie i metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>, Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,51,00zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna znajomość specyfiki prowadzenia badań naukowych w ramach "dziedziny" naukowej związanej bezpośrednio z wykonywaną pracą doktorską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10
laboratoria
T-L-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.5
5
laboratoria
T-L-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.10
10
laboratoria
T-L-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badań.
BCH_3-_W03, BCH_3-_W01C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
BCH_3-_U04, BCH_3-_U02C-3, C-2T-L-1, T-L-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.10_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
BCH_3-_K05, BCH_3-_K02C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badań.
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.10_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.10
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielne pogłębianie wiedzy20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_W01Doktorant posiada wiedzę dotyczącą nowoczesnych metod badawczych stosowanych w biotechnologii. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania organizmów w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_W03wyjaśnia wybrane, aktualne zagadnienia z zakresu biotechnologii rolniczej,
BCH_3-_W01student wyjaśnia złożone zależności, procesy i mechanizmy będące przedmiotem badań biotechnologii rolniczej,
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
Treści programoweT-L-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.
T-L-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.
T-L-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.
T-L-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_U01Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_U04doktorant interpretuje, analizuje i wyjaśnia wyniki badań własnych,
BCH_3-_U02doktorant potrafi dobrać właściwe metody badawcze przy planowaniu i realizacji badań,
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
Treści programoweT-L-1Poznanie zasad i metod oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
T-L-1Nabycie świadomości skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych.
T-L-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.10_K01Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_K05planuje odpowiedzialnie swój dalszy rozwój naukowy
BCH_3-_K02dostrzega zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozwoju biotechnologii dla człowieka i środowiska,
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
Treści programoweT-L-1Poznanie zasad doboru materiału doświadczalnego w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników.
T-L-1Opanowanie sposobów i metod zaplanowania doświadczenia naukowego z zakresu biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0