Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wirusologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wirusologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i immunologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnymi podstawami patogenezy chorób wywoływanych przez wirusy, a także zrozumienie ekologicznego i technologicznego znaczenia wirusów, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody hodowli wirusów. | 2 |
T-A-2 | Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na wirusy. | 2 |
T-A-3 | Izolacja, identyfikacja oraz ocena potencjału aplikacyjnego bakteriofagów. | 4 |
T-A-4 | Analiza molekularna wirusów z użyciem technik in silico. | 2 |
T-A-5 | Filogenetyka molekularna wirusów. | 2 |
T-A-6 | Samodzielna analiza molekularna i filogenetyczna wirusów z użyciem poznanych technik in silico. | 8 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia. | 2 |
T-W-2 | Wirusy a populacja. | 2 |
T-W-3 | Wirus grypy – molekularne podłoże patogenności. | 1 |
T-W-4 | Wirusy wywołujące gorączki krwotoczne – poszukiwanie rezerwuaru i diagnozowanie. | 1 |
T-W-5 | Wirus HIV – możliwości zastosowania nowych terapii HIV/AIDS. | 1 |
T-W-6 | Bakteriofagi – wyspecjalizowane nadpasożyty. | 1 |
T-W-7 | Wirusy a nowotworzenie. | 1 |
T-W-8 | Wirusy „powolne” i priony. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 9 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne. | BT_1A_W07, BT_1A_W10, BT_1A_W19, BT_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | BT_1A_U04, BT_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | BT_1A_K04, BT_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-6 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zagrożeń ze strony wirusów oraz wyjaśnić ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_U01 Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać i zastosować metod analitycznych wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyników tych badań. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | |
4,5 | Student potrafi dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O5.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | 2,0 | Student nie jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami. |
3,0 | Student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. |
Literatura podstawowa
- Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Kańtoch M., Wirusologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
- Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Tomaszewski J. J., Diagnostyka laboratoryjna, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992