Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroorganizmy w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biochemii i mikrobiologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.1
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.1
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.1
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.1
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.2
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.1
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.1
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.1
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie podanej literatury4
A-L-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie podanej literatury4
A-W-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
BT_1A_W16C-1T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
BT_1A_U10C-1T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
BT_1A_K05C-1T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_W01
Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
2,0
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_U01
Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C18_K01
Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  2. Fiedurka J., Procesy jednostkowe w biotechnologii – ćwiczenia., Wydawn. UMCS, Lublin, 2000
  3. Libudzisz Z., Kowal K., Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błazak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii, Wdawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.1
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.1
T-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.1
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.1
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.2
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.2
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.2
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.1
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.1
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.1
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.1
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).2
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie podanej literatury4
A-L-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie podanej literatury4
A-W-3konsultacje z prowadzącym przedmiot1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_W01Student ma wiedzę z zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych i sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza o wykorzystaniu mikroorganizmów jedynie w trzech procesach biotechnologicznych, brak wiedzy jak pozyskiwać szczepy przemysłowe do procesów biotechnologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_U01Student potrafi optymalizować sposoby hodowli mikroorganizmów, sterować przebiegiem ich wzrostu, potrafi posługiwać się pojęciami związanymi z biotechnologią i posługiwać się przedmiotami, narzędziami wykorzystanymi na zajęciach laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z biotechnoogią, brak wykorzystania dostępnych narzędzi i przedmiotów laboratoryjnych do hodowli mikroorganizmów i jej optymalizacji z zakesu podanego na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C18_K01Rozumienie potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii ze względu na dynamiczny rozwój tej "młodej" dziedziny. Wykazuje chęć doskonalenia swoich laboratoryjnych technik pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest poznanie przez studentów zakresu wykorzystania mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych, sposobów pozyskiwania szczepów specjalnych, ich doboru i optymalizacji, sposobu hodowli, sterowania przebiegiem wzrostu oraz najważniejszych przykładów zastosowań.
Treści programoweT-L-3Skrining mikroorganizmów rozkładających substancje ropopochodne.
T-L-6Produkcja kwasu cytrynowego przez Aspergillus niger.
T-L-4Mikroorganizmy osadu czynnego - obserwacje mikroskopowe, próba ustalenia przynależności systematycznej.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium.
T-L-2Skrining bakterii z płodów rolnych i ocena przydatności dla przemysłu mleczarskiego na postawie prób fermentacyjnych (kwas mlekowy, CO2), aktywności lipolitycznej i proteolitycznej izolatów.
T-L-5Fermentacja alkoholowa – obserwacje zmian zachodzących podczas produkcji etanolu.
T-L-7Diazotrofia, mechanizm i znaczenie w rolnictwie. Obserwacje mikroskopowe mikroorganizmów asymilujących azot cząsteczkowy. Szczepionki i biopreparaty w rolnictwie
T-W-2Pozyskiwanie szczepów. Metody screeningu. Metody genetyczne.
T-W-1Znaczenie mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Rodzaje mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii. Charakterystyka najważniejszych mikroorganizmów stosowanych w biotechnologii.
T-W-4Sposoby namnażania mikroorganizmów. Wzrost mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Wykorzystywanie mikroorganizmów unieruchomionych w procesach biotechnologicznych.
T-W-5Sposoby hodowli mikroorganizmów w procesach biotechnologicznych. Dobór podłoży, metody sterylizacji, ustalanie warunków hodowli, metody kontroli przebiegu hodowli.
T-W-7Rola mikroorganizmów w biotechnologii środowiskowej (oczyszczanie ścieków, biofiltracja powietrza, biodegradacja odpadów, rekultywacja gleby).
T-W-3Dobór i optymalizacja mikroorganizmów w zastosowaniach biotechnologicznych.
T-W-6Przykłady najważniejszych procesów biotechnologicznych. Produkcja biopolimerów i metabolitów pierwotnych (kwas cytrynowy, kwasu octowy, produkcja aminokwasów). Produkcja metabolitów wtórnych (wytwarzanie antybiotyków). Biotechnologia w przetwarzaniu produktów spożywczych (kwaszenie mleka, produkcja serów, kiszenie warzyw, wykorzystanie fermentacji alkohoowej).
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Częściowe zrozumienie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biotechnologii, brak chęci do doskonalenia znanych technik pracy w laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0