Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Kultury in vitro roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultury in vitro roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody oraz metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
C-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. Poznanie zasad dobierania skaładu podłoży dla danego etapu rozmnażania i gatunku rośliny.
C-3Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
C-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury. Skład mineralny pozywki i roślinne regulatory wzrostu.2
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.2
T-A-3Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.1
5
laboratoria
T-L-1Zasady organizacji laboratorium kultur tkankowych (wyposażenie, bezpieczeństwo pracy, akredytacja) odczynniki wykorzystywane do prowadzenia kultur tkankowych i ich zasady przechowywania.2
T-L-2Przygotowywanie pożywek wykorzystywanych do namnażania i ukorzeniania roślin w kulturach in vitro.1
T-L-3Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.2
T-L-4Czynniki wpływające na ukorzenienie pędów i odzyskanie samożwności. Biotyzacja kultur in vitro. Samodzielne ukorzenianie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.2
T-L-5Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania.2
T-L-6Prezentacje wyników doświadczeń na forum grupy. Zaliczenia.1
10
wykłady
T-W-1Przegląd kultur in vitro. Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.2
T-W-2Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.2
T-W-3Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.2
T-W-4Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowywanie do zaliczeń5
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnych5
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.15
A-L-3Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.20
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4zaliczenie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych.
M-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacej najnowszych trendów w prowadzeniu roślinnych kultur in vitro.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C21_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. Wskazuje metody prowadzenia określonego typu kultur właściwe dla danego gatunku .
BT_1A_W08, BT_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C21_U01
student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie.
BT_1A_U07, BT_1A_U17C-4T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-4S-2, S-3
BT_1A_BT-S-C21_U02
potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
BT_1A_U05C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C21_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
BT_1A_K04C-1, C-4T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C21_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. Wskazuje metody prowadzenia określonego typu kultur właściwe dla danego gatunku .
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C21_U01
student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie.
2,0Student nie potrafi analizować usyskanych informacji i ich prezentować.
3,0Student popełnia liczne błedy analizując usyskane informacje i je prezentując.
3,5Student popełnia nieliczne błedy analizując usyskane informacje i prezentując wyniki badań.
4,0Student w większości przypadków prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną, popełniając przy tym nieliczne błedy.
4,5Student prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
5,0Student w sposób doskonały analizuje usyskane informacje, potrafi odnieść je do obecnego stanu wiedzy. W sposób interesujacy prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
BT_1A_BT-S-C21_U02
potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C21_K01
Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.

Literatura podstawowa

  1. Zenkteler M. (red.), Hodowla komórek i tkanek roślinnych., PWN, Warszawa, 1984, I
  2. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2009, II

Literatura dodatkowa

  1. Bhojwani S,.S., Razdan M.N., Plant tissue culture: Theory and practice., Elsevier, Amsterdam, 1990, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury. Skład mineralny pozywki i roślinne regulatory wzrostu.2
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.2
T-A-3Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady organizacji laboratorium kultur tkankowych (wyposażenie, bezpieczeństwo pracy, akredytacja) odczynniki wykorzystywane do prowadzenia kultur tkankowych i ich zasady przechowywania.2
T-L-2Przygotowywanie pożywek wykorzystywanych do namnażania i ukorzeniania roślin w kulturach in vitro.1
T-L-3Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.2
T-L-4Czynniki wpływające na ukorzenienie pędów i odzyskanie samożwności. Biotyzacja kultur in vitro. Samodzielne ukorzenianie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.2
T-L-5Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania.2
T-L-6Prezentacje wyników doświadczeń na forum grupy. Zaliczenia.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd kultur in vitro. Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.2
T-W-2Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.2
T-W-3Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.2
T-W-4Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowywanie do zaliczeń5
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.15
A-L-3Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4zaliczenie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C21_W01Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roślin w kulturach in vitro. Wskazuje metody prowadzenia określonego typu kultur właściwe dla danego gatunku .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
BT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
Treści programoweT-W-1Przegląd kultur in vitro. Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.
T-W-2Proces somatycznej embriogenezy w kulturach in vitro. Tworzenie i wykorzystanie sztucznych nasion.
T-W-3Kultury organów generatywnych, zarodków i zalązków. Metody prowadzenia kultur protoplastów i warunki tranfromacji roślin w kulturach in vitro.
T-W-4Wykorzystanie kultur in vitro w biosyntezie wtórnych metabolitów. Metody prowadzenie kultur kalusowych w bioreaktorach.
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadowalająca wiedza
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0dobra wiedza
4,5bardzo dobra wiedza
5,0znakomita wiedza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C21_U01student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
BT_1A_U17Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje pracę dyplomową.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.
Treści programoweT-L-5Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania.
T-L-6Prezentacje wyników doświadczeń na forum grupy. Zaliczenia.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
M-3Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych.
M-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacej najnowszych trendów w prowadzeniu roślinnych kultur in vitro.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować usyskanych informacji i ich prezentować.
3,0Student popełnia liczne błedy analizując usyskane informacje i je prezentując.
3,5Student popełnia nieliczne błedy analizując usyskane informacje i prezentując wyniki badań.
4,0Student w większości przypadków prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną, popełniając przy tym nieliczne błedy.
4,5Student prawidłowo analizuje usyskane informacje oraz prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
5,0Student w sposób doskonały analizuje usyskane informacje, potrafi odnieść je do obecnego stanu wiedzy. W sposób interesujacy prezentuje je zarówno w formie pisemnej jak i przygotowując prezentację multimedialną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C21_U02potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro. Poznanie zasad dobierania skaładu podłoży dla danego etapu rozmnażania i gatunku rośliny.
C-3Nabycie umiejętności zakładania i prowadzenia sterylnych kultur roślinnych oraz adaptacji roślin ex vitro do warunków szklarniowych
Treści programoweT-W-1Przegląd kultur in vitro. Główne etapy mikrorozmnażania. Czynniki oddziaływujące na poszczególne stadia mikropropagacji.
T-A-1Skład mineralny i zasady przygotowywania podłoży dla określonych typów roślin i kultur. Warunki fizyczne (światło, temepratura) prowadzenia kultury. Skład mineralny pozywki i roślinne regulatory wzrostu.
T-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.
T-L-1Zasady organizacji laboratorium kultur tkankowych (wyposażenie, bezpieczeństwo pracy, akredytacja) odczynniki wykorzystywane do prowadzenia kultur tkankowych i ich zasady przechowywania.
T-L-4Czynniki wpływające na ukorzenienie pędów i odzyskanie samożwności. Biotyzacja kultur in vitro. Samodzielne ukorzenianie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.
T-L-5Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w przygotować podłoży wzrostowych, ani założyć sterylnych kultur.
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
3,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzytając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełnia bardzo liczne błędy i większość kultur ulega zakażeniu.
4,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Popełnia nieliczne błędy przy zakładaniu kultur - conajmniej 50% kultur jest sterylnych.
4,5Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników. Niemal nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - conajmniej 80% kultur jest sterylnych.
5,0Student potrafi samodzielnie przygotować podłoża, korzystając z podstawowych odczynników, samodzielnie wylicza zawartości substancji w pozywce, potrafi dobrać skład podłoża do etapu wzrostu i gatunku rośliny. Nie popełnia blędów przy zakładaniu kultur - wszystkie są sterylne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C21_K01Potrafi pracować w zespole namnażającym rośliny w laboratorium kultur in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zakresu wiedzy teoretycznej i praktycznej, pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro zgodnie z jej celem.
C-4Nabycie umiejętności właściwej oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roślin w kulturach in vitro i wyciagania na ich podstawie prawidłowych wniosków wraz z jednoczesną umiejętnością ich prezetacji w formie pisemnej i ustnej.
Treści programoweT-A-2Określanie czynników wpływających na wydajność i ekonomiczną opłacalność prowadzenia roślinnych kultur in vitro. Projektowanie laboratorium oraz określanie jego hipotetycznych możliwości produkcyjnych.
T-A-3Podsumowanie ćwiczeń i zaliczenie.
T-L-3Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.
T-L-4Czynniki wpływające na ukorzenienie pędów i odzyskanie samożwności. Biotyzacja kultur in vitro. Samodzielne ukorzenianie pędów wybranej rośliny ogrodniczej.
T-L-5Adaptacja roślin do warunków in vivo. Obserwacje sterylności założonych kultur, ocena wpływu zastosowanych czynników (skład mineralny pożywki, regulatory wzrostu, eksplantat) na efektywność namnażania i ukorzeniania.
T-L-6Prezentacje wyników doświadczeń na forum grupy. Zaliczenia.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne, nauczanie umiejętności praktycznych.
M-3Praca projektowa - przygotowanie projektu laboratorium wraz z jego wyposażeniem i oceną możliwości produkcyjnych.
M-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów dotyczacej najnowszych trendów w prowadzeniu roślinnych kultur in vitro.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena publikacji podsumowujacych wyniki badań przeprowadzonych w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro.
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia nieliczne błędy.
4,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako członek zespołu, wykazuje inicjactywę w zakresie powierzonych mu obowiązków, ale nie potrafi kierować pracą jako przywódca zespołu.
4,5Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca.
5,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako zarówno jako członek zespołu jak również jego przywódca. Potrafi w sposób doskonały kierować pracą kolegów i rozwiązywać powstające konflikty.