Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Nutri, farmako i toksykogenomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutri, farmako i toksykogenomika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego.
C-2Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-2Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu.2
4
laboratoria
T-L-1Analiza genetyczna zaburzeń tolerancji wybranych składników pokarmowych3
3
wykłady
T-W-1Rozwój i perspektywy nutri-, farmako- i toksykogenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach związanych z nutri-, farmako- i toksykogenomiką.2
T-W-2Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.3
T-W-3Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych4
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej22
A-A-3konsultacje4
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach3
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje2
15
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów20
A-W-3zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników3
A-W-4konsultacje2
A-W-5samodzielne studiowanie wskazanej literatury tematycznej12
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem
BT_1A_W08C-2, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
BT_1A_BT-N-O7.1_W02
student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu
BT_1A_W08C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_U01
student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
BT_1A_U08C-2T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
BT_1A_K04C-2T-A-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem
2,0student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i opisuje na wybranym przykładzie
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i szczegółowo opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
BT_1A_BT-N-O7.1_W02
student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu
2,0student nie zna możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_U01
student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O7.1_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny

Literatura podstawowa

  1. Bal J. (red)., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 2008
  2. Grajek W. (red.), Przeciwutleniacze w żywności., WNT, Warszawa, 2007
  3. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Beszłej J.A., Szewczuk-Bogusławska M., Grzesiak M., Farmakogenetyka w psychiatrii., Wyd. Continuo, Wrocław, 2007
  2. Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
  3. Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej., Wyd. SGGW, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-2Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu.2
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza genetyczna zaburzeń tolerancji wybranych składników pokarmowych3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój i perspektywy nutri-, farmako- i toksykogenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach związanych z nutri-, farmako- i toksykogenomiką.2
T-W-2Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.3
T-W-3Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych4
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej22
A-A-3konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach3
A-L-2przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów20
A-W-3zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników3
A-W-4konsultacje2
A-W-5samodzielne studiowanie wskazanej literatury tematycznej12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O7.1_W01student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego.
Treści programoweT-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-W-1Rozwój i perspektywy nutri-, farmako- i toksykogenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach związanych z nutri-, farmako- i toksykogenomiką.
T-W-2Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach.
T-W-3Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i opisuje na wybranym przykładzie
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i szczegółowo opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O7.1_W02student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
Treści programoweT-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-2Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O7.1_U01student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
Treści programoweT-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-2Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O7.1_K01student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny.
Treści programoweT-A-1Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny