Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii.
W-2Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
C-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka1
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.1
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.1
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.1
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.1
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka.1
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przedwczesnej starości (progere) i długowieczności.1
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.1
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.1
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich i ich odpowiedniki u ludzi. Wady i zalety modeli zwierzęcych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnctwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O2.3_W02
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
BT_1A_W18C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O2.3_U02
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
BT_1A_U08, BT_1A_U10C-2T-A-5, T-W-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O2.3_W02
Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O2.3_U02
Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kyung-Tai M., Chang K., Progress in Molecular Biology and Translational Science. Animal Models of Human Disease., Academic Press, London, 2011

Literatura dodatkowa

  1. U.S. Government, J.A. Voigt, Animal Models: Essential Elements to Address Efficacy Under the Animal Rule., General Books LLC, Memphis, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genome człowieka1
T-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.1
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.1
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.1
T-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka.1
T-W-2Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przedwczesnej starości (progere) i długowieczności.1
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.1
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.1
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich i ich odpowiedniki u ludzi. Wady i zalety modeli zwierzęcych1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Teoteryczne przygotowanie do zajęć10
A-A-3Przygowanie do zaliczenia audytoriów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnctwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie przedmiotowej literaury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O2.3_W02Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-A-2Teorie na temat procesu starzenia się komóek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne.
T-A-3Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce.
T-A-4Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących.
T-W-4Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi.
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O2.3_U02Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka.
Treści programoweT-A-5BSE u bydła, scrapie u owiec i Choroba CJ u człowieka. Chondropatie i dystrofie mięśniowe.
T-W-3Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0