Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Linie komórkowe w nanonbioinżynierii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Linie komórkowe w nanonbioinżynierii
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki i biologii rozrodu.
W-2Znajomośći podstaw fizjologii oraz biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
C-2Poznanie procedur obejmujących prowadzenie hodowli komórkowych w obszarze działań nanobioinżynierii
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych2
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej2
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji2
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego4
T-L-7Hodowle komórek lutealnych3
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.3
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja3
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro2
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D3
T-W-5Gonadalne linie komórkowe3
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.4
T-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca w grupach10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca indywidualna10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium3
A-L-4czytanie wskazanej literatury3
A-L-5przygotowanie się do kolokwium5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01
Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
BTna_2A_W01, BTna_2A_W13C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01
Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
BTna_2A_U05, BTna_2A_U09C-2, C-3T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
BTna_2A_K08C-3, C-1T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_W01
Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_U01
Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-C4_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. R. Ian Freshney, Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2015, 1118873645

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych2
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej2
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych2
T-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej2
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji2
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego4
T-L-7Hodowle komórek lutealnych3
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja3
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro2
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane2
T-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D3
T-W-5Gonadalne linie komórkowe3
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.4
T-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca w grupach10
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych - praca indywidualna10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium3
A-L-4czytanie wskazanej literatury3
A-L-5przygotowanie się do kolokwium5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-C4_W01Student zna i posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli/linii komórkowych i możliwością ich wykorzystania w nanobioinżynierii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
Treści programoweT-W-7Wykorzystanie nanocząsteczek w seksowaniu plemników.
T-W-4Charakterystyka wybanych hodowli komórowych 3D
T-W-5Gonadalne linie komórkowe
T-W-6Znaczenie nanocząsteczek w procesach rozrodczych. Cytotoksyczny wpływ nanocząsteczek na komórki układu rozrodczego. Wykorzystanie nanocząsteczek jako markerów w diagnostyce zaburzeń procesów rozrodczych.
T-W-1Charakterystyka linii komórkowych i ich autentyfikacja
T-W-3Hodowle in vitro o chakaterystycznych wymaganiach - komórki macierzyste, komórki zróżnicowane
T-W-2Podziały komórkowe i różnicowanie komórek w warunkach in vitro
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-C4_U01Student potrafi pracować z wybranymi liniami komórkowymi przy zachowianu zasad aseptyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTna_2A_U09stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe
Cel przedmiotuC-2Poznanie procedur obejmujących prowadzenie hodowli komórkowych w obszarze działań nanobioinżynierii
C-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi
Treści programoweT-L-4Opracowanie krzywej wzrostu komórek na przykładzie wybranej linii komórkowej
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych
T-L-2Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej
T-L-7Hodowle komórek lutealnych
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.
T-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
Metody nauczaniaM-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-C4_K01Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych wymaganych przy pracy z hodowlami in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zdobycie praktycznych umiejętności w pracy z wybranymi liniami/hodowlami komórowymi
C-1Poszerzenie wiedzy z zakresu hodowli komórek i tkanek, ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w nanobioinżynierii
Treści programoweT-L-1Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych
T-L-5Wykrywanie obecności mykoplazm w hodowlach komórkowych; Przygotowanie komórek do krioprezerwacji
T-L-8Hodowle komórek nabłonkowych jajowodu.
T-L-6Hodowle komórek ziarnistych i osłonki wewnętrznej pęcherzyka jajnkowego
T-L-7Hodowle komórek lutealnych
T-L-3Pasażowanie hodowli komórek adherentnych
Metody nauczaniaM-2Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0