Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Procesy nanobiotechnologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy nanobiotechnologiczne
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,20zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,40egzamin
laboratoriaL1 20 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z inżynierią procesów biotechnologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z treścią wykładu.10
10
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z treścią wykładu.20
20
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-A-3Konsultacje10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-L-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-W-3Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pismenny
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_W01
Student uzyska wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi.
BTna_2A_W09C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_U01
Student wykorzystuję wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych, również prowadzonych w nanoskali.
BTna_2A_U01C-1T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
BTna_2A_K02C-1T-L-1, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_W01
Student uzyska wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_U01
Student wykorzystuję wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych, również prowadzonych w nanoskali.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2A-S-D6_K01
Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje związane z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. C.Ratledge, B.Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. S.Ledakowicz, Inżynieria biochemiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z treścią wykładu.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z treścią wykładu.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali20
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-A-3Konsultacje10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-L-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury związanej z przedmiotem5
A-W-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-D6_W01Student uzyska wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z inżynierią procesów biotechnologicznych
Treści programoweT-W-11. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pismenny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę związaną z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-D6_U01Student wykorzystuję wiedzę do analizy procesów biotechnologicznych, również prowadzonych w nanoskali.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z inżynierią procesów biotechnologicznych
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z treścią wykładu.
T-W-11. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z treścią wykładu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).
S-1Ocena podsumowująca: test pismenny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności związane z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2A-S-D6_K01Student wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych oraz potrafi wyjaśnić te procesy z zastosowaniem podejścia naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z inżynierią procesów biotechnologicznych
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne związane z treścią wykładu.
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z treścią wykładu.
T-W-11. Wprowadzenie do przedmiotu. Zakres materiału i zasady zaliczenia. Historia rozwoju biotechnologii i jej znaczenie dla nauki, przemysłu, rolnictwa, medycyny i środowiska. 2. Perspektywy rozwoju biotechnologii. Modernizacja, innowacja i projektowanie w biotechnologii. Charakterystyka i porównanie bioprocesów z procesami chemicznymi. 3. Biozwiązki organiczne w teorii i praktyce biotechnologicznej. Dobór substratów i mediów do biosyntezy, biokonwersji, biotransformacji w procesach technologicznych. Rola i znaczenie komórek i drobnoustrojów przemysłowych. 4. Mikroorganizmy przemysłowe. Źródła, typy, budowa i funkcjonowanie. Pozyskiwanie, wyodrębnianie i doskonalenie szczepów. 5. Metabolizm komórkowy i jego regulacja na poziomie molekularnym oraz przez czynniki środowiskowe. Anabolizm i katabolizm – przemiany chemiczne i energetyczne. 6. Biotechnologia przemysłowa: biokataliza, bioreaktory i bioprodukty. 7.Procesy biotechnologiczne w nanoskali
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pismenny
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena postępów w zdobywaniu wiedzy (zaliczenia pisemne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe kompetencje związane z procesami biotechnologicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0