Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanomateriały a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanomateriały a środowisko
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posdtawychemii, fizjologii, biotechnologii w ochronie środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
C-2Student nabędzie umiejętności związane z wykorzystaniem anomateriałów w analityce środowiskowej oraz ich zastosowaniem w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.2
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.2
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.2
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.2
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.2
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.3
15
wykłady
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.2
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.2
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.2
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.2
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.2
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.2
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład konwersatoryjny
M-4metoda przypadków
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_W01
Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
BTna_2A_W12, BTna_2A_W13C-1T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
BTna_2A_U04C-2T-W-4, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-3, M-5, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_K01
Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
BTna_2A_K03C-1T-A-7, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_W01
Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
2,0
3,0student wymienia oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
2,0
3,0potrafi analizować wpływ wybranego nanomateriału na środowisko i zdrowie człowiekka oraz dobrać metodę oceny oddziaływania tego nanomateriału na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_K01
Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
2,0
3,0Student wyraża swoją opinię na temat wpływu nanomateriałów na środowisko na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojnowska-Baryła Irena, Trendy w biotechnologii środowiskowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
  2. Niesiobędzka Krystyna, Mobilność i biodostępność wybranych metali w ekosystemach trawiastych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018
  3. Bąk Joanna, Usuwanie organizmów patogennych w procesach uzdatniania wody, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2017
  4. Rup Kazimierz, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Fiedurek Jan, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2014
  2. Dymaczewski Zbysław, Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Kudowa Zdrój, 2016
  3. Malina Grzegorz, Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2015
  4. Ulewicz Małgorzata, Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.2
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.2
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.2
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.2
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.2
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.2
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.2
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.2
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.2
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.2
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.2
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O1.2_W01Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O1.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie umiejętności związane z wykorzystaniem anomateriałów w analityce środowiskowej oraz ich zastosowaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
M-5film
M-4metoda przypadków
M-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi analizować wpływ wybranego nanomateriału na środowisko i zdrowie człowiekka oraz dobrać metodę oceny oddziaływania tego nanomateriału na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NBI2S-O1.2_K01Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyraża swoją opinię na temat wpływu nanomateriałów na środowisko na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0