Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowle tkankowe i komórkowe zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,42egzamin
laboratoriaL1 8 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki, fizjologii, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
C-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
C-3Prezentacja możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w wielu dziedzinach nauki i diagnostyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.2
T-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.2
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.2
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.2
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.2
T-A-6Banki krwi pępowinowej.2
T-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.2
T-A-8Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.4
T-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.2
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.2
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.2
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.1
T-W-2Cykl komórkowy i jego regulacja w układach in vitro6
T-W-3Biochemiczna i molekularna charakterstyka czynników wzrostu wykorzystywanych w hdowlach komórkowych in vitro2
T-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro2
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro2
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Analiza wskazanych publikacji.10
A-A-3Przygotowanie od zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Praca z literaturą fachowa.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
C-1T-A-1, T-L-1, T-W-1M-1S-1
BTinz_2A_BT-S-C20_W02
Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1
BTinz_2A_BT-S-C20_W03
Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-L-5, T-W-6M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_U01
Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1
BTinz_2A_BT-S-C20_U02
Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
C-2T-A-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
C-2T-L-1M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_W01
Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S-C20_W02
Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S-C20_W03
Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_U01
Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S-C20_U02
Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C20_K01
Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M., Seminaria z cytofizjologii, WYdawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2002
  2. Ostrowski K., Kawiak J., Cytofizjologia, PZWL, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.2
T-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.2
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.2
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.2
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.2
T-A-6Banki krwi pępowinowej.2
T-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.2
T-A-8Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.4
T-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.2
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.2
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.2
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.2
T-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.2
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.1
T-W-2Cykl komórkowy i jego regulacja w układach in vitro6
T-W-3Biochemiczna i molekularna charakterstyka czynników wzrostu wykorzystywanych w hdowlach komórkowych in vitro2
T-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro2
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro2
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Analiza wskazanych publikacji.10
A-A-3Przygotowanie od zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Praca z literaturą fachowa.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_W01Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych i tkankowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
Treści programoweT-A-1Rys historyczny. Od pojedynczej komórki po inżynierię tkankową.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
T-W-1Hodowle tkankowe i komórkowe in vitro w ujęciu historycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_W02Zna molekularne mechanizmy kontroli cyklu komórkowego komórek prawidłowych i nowotworowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek i tkanek.
Treści programoweT-W-4Inhibitory cyklu komórkowego i ich wykorzystanie w układach in vitro
T-W-5Tempo proliferacyjne różnych typów komórk i ustalonych linii komórkowych w układach in vivo i in vitro
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_W03Zna możliwosci wykorzystania potencjału komórek w tworzeniu hodowli komórek i tkanek.
Cel przedmiotuC-3Prezentacja możliwości wykorzystania hodowli komórkowych w wielu dziedzinach nauki i diagnostyki.
Treści programoweT-A-2Komórki wykorzystywane w mikrobioanalityce.
T-A-3Testy z wykorzystaniem hodowli komórkowych.
T-A-4Hodowle komórkowe jako alternatywa dla badań na zwierzętach.
T-A-5Banki komórek, linie komórkowe.
T-A-6Banki krwi pępowinowej.
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.
T-W-6Komórki macierzyste i źródła ich pozyskiwania dla potrzeb hodowli in vitro.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_U01Student potrafi założyć wybrane pierwotne hodowle komórkowe oraz przeprowadzić rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki.
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
T-L-2Hodowle komórek w zawiesinie. Założenie hodowli limfocytów T.
T-L-3Utrwalenie materiału z hodowli w zawiesinie.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_U02Potrafi pracować z komórkami różnych linii komórkowych.
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-A-7Autentyfikacja linii komórowych i problem zanieczyszczeń krzyżowych.
T-L-4Hodowle komórek adherentnych. Założenie hodowli komórek nabłonkowych.
T-L-5Hodowle adherentne. Założenie hodowli pierwotnej komórek fibroblastopodobnych.
T-L-6Test żywotności komórek - metoda błękitu trypanu.
T-L-7Bankowanie komórek. Zaliczenie treści ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C20_K01Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek.
Cel przedmiotuC-2Prezentacja podstawowych i rutynowych procedur w pracy z hodowlami komórkowymi.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń. Zasady pracy w laboratorium hodowli komórkowych. Dobra Praktyka Laboratoryjna. Podstawowe pojęcia dotyczące kultur in vitro zwierząt.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0