Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ksenobiotyki w żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).2
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.1
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.1
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).2
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.1
7
wykłady
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności1
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).1
T-W-3Farmaceutyki w żywności.1
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.18
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.12
A-A-4Studiowanie literatury.8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury.16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej.6
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.1_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W13C-1T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
BTinz_2A_U04C-2, C-3T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_K01
umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji
BTinz_2A_K01C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-3, M-2, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.1_W01
Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02
Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01
Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Warszawa, PZWL, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności, SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M., Urbanek-Karłowska B., Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).2
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.1
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.1
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).2
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności1
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).1
T-W-3Farmaceutyki w żywności.1
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.2
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.18
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.12
A-A-4Studiowanie literatury.8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie literatury.16
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej.6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O5.1_W01Student omawia wybrane ksenobiotyki (substancje dodawane celowo do żywności i stanowiące jej zanieczyszczenie), w ujęciu zagrożenia zdrowotnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-W-6Migracja skaldników opakowań do żywności i wpływ na zdrowie konsumenta. Żywność genetyczne modyfikowana.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia najważniejsze ksenobiotyki obecne w żywności, w kontekście zagrożenia zdrowotnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_W02Student omawia czynniki wpływające na toksyczność ksenobiotyków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_U01Student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników badań i dokonywania oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
Treści programoweT-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać (w podstawowym zakresie) oceny zagrożenia zdrowotnego konsumentów .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O5.1_K01umiejętnie korzysta z naukowych źródeł informaji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z metodami wykrywania i oceny wielkości pobrania określonych ksenobiotyków
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (fizykochemiczne, biologiczne, środowiskowe).
T-W-1Główne grupy ksenobiotyków. Źródła kesnobiotyków w żywności
T-W-3Farmaceutyki w żywności.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna substancji dodowanych celowo do żywności.
T-W-4Chemikalia przemysłowe i pestycydy w żywności - źródła i charakterystyka toksykologiczna.
T-A-5Wykrywanie obecności wybranych konserwantów w produktach spożywczych.
T-A-2Zanieczyszczenia organiczne w żywności - ocena ryzyka dla konsumentów.
T-A-3Wpływ procesów technologicznych na powstawanie i zmiany stężenia wybranych ksenobiotyków w żywności.
T-A-1Oszacowanie pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków. Modele oceny pobrania. Szacowanie: dziennego pobrania (DP), dopuszczalnego dziennego pobrania (DDP) i teoretycznego maksymalnego dziennego pobrania (TMDI).
T-A-4Ocena działania toksycznego wybranych ksenobiotyków (działanie rakotwórcze, wpływ długość życia i przeżywalność, płodność i zdolność rozrodczą zwierząt doświadczalnych).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne