Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7
wykłady
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W14C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-5M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01
Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01
Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01
Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O2.1_W01Wskazywanie zasadności oraz praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojedyńcze przykłady zastosowania markerów DNA do analizy zywności. Wymienia korzyści i ograniczenia metod opartych na analizie DNA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O2.1_U01Umiejętność opisywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności oraz znajomość markerów DNA używanych w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTinz_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać zagrożnia wynikające ze spożycia zafałszowanej żywności oraz wymieniać metody genetyki molekularnej naczęściej stosowane w analizie żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O2.1_K01Świadmość potrzeb i korzyści używania markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Treści programoweT-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową świadomość potrzeby i korzyści zastosowania markerów DNA do analizy żywniości
3,5
4,0
4,5
5,0