Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Nutriproteomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutriproteomika
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii.
W-3Podstawowe wiadomości z zakresu proteomiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.1
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).2
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.1
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.1
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.1
T-A-6Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.1
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych1
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.1
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.1
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.1
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
T-W-8Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W13C-2T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U05, BTinz_2A_U07C-2, C-1T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
BTinz_2A_K01, BTinz_2A_K03C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silbering, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa, 2011, wydanie I
  2. Agnieszka Kraj, Jerzy Silberring, Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004, wydanie I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.1
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).2
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.1
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.1
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.1
T-A-6Pisemne zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.1
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych1
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.1
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.1
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.1
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
T-W-8Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O5.3_W01Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-8Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O5.3_U01Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTinz_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
C-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
Treści programoweT-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O5.3_K01Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
C-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
Treści programoweT-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-8Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0