Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w hodowli zwierząt
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 35 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu genetyki, anatomii oraz rozrodu i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczne warianty białek mleka oraz możliwości wykorzystania w praktyce. Markery genetyczne stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej. Obliczanie frekwencji układów polimorficznych wybranych genów bydła mlecznego. Analiza polimorfizmu wybranych genów dużych i małych przeżuwaczy, trzody chlewnej oraz ich wpływ na cech użytkowe. Oznaczanie podstawowego składu kwasów tłuszczowych w mleku. Ocena organoleptyczna mleka krowiego i koziego oraz wykonanie TOK.16
T-L-2Zakładanie hodowli in vitro zarodków przepiórczych w skorupach zastępczych jaj kurzych.4
T-L-3Wypreparowanie pęcherzyków jajnikowych przepiórki japońskiej, rozpoznawanie pęcherzyków hierarchicznych i ustalanie kolejności owulacji. Oznaczanie poszczególnych odcinków jajowodu, w aspekcie pozyskiwania komórek rozrodczych do badań biotechnologicznych.3
T-L-4Pozyskiwanie zarodków blastodermalnych z jaj przepiórczych. Rozpraszanie komórek blastodermalnych i ich identyfikacja pod mikroskopem.4
T-L-5Optymalny wiek matek i trutni w inseminacji. Sposoby przetrzymywania matek pszczelich przed i po sztucznym unasienieniu. Czynniki decydujące o stopniu wypełnienia zbiorniczka nasiennego plemnikami matek sztucznie unasienianych.8
35
wykłady
T-W-1Możliwość zastosowania GMO w produkcji żywności. Kariotyp bydła domowego i najważniejsze nieprawidłowości. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na jakość i przydatność technologiczną mleka.5
T-W-2Zastosowanie biotechnologii w drobiarstwie. Główne kierunki i czynniki warunkujące rozwój badań z zakresu biotechnologii rozrodu ptaków. Charakterystyka genomu kury. Owulacja i zapłodnienie in vitro u ptaków. Hodowla in vitro u ptaków. Metody otrzymywania chimer u ptaków.3
T-W-3Technologia sztucznego unasieniania pszczół. Wady i zalety sztucznego unasieniania matek pszczelich.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.11
A-L-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.16
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów.10
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwiun sprawdzające wiadomości z przedmiotu
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_W01
Opisuje możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, świń oraz w drobiarstwie i pszczelnictwie.
C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-3S-2
BTinz_2A_BT-S-C24x_W02
Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków.
BTinz_2A_W08C-1T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_U01
Posiada umiejętność prowadzenia hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, potrafi wyizolować komórki blastodermalne i rozpoznaje je pod mikroskopem. Posiada umiejętność rozróżniania kariotypów zwierząt gospodarskich i wskazuje najważniejsze ich nieprawidłowości. Umiejętność oceny jakości mleka.
C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_W01
Opisuje możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, świń oraz w drobiarstwie i pszczelnictwie.
2,0Nie ma żadnych wiadomości na temat możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
3,0Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie.
3,5Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli zwierząt. Umie wymienić główne kierunki rozwoju badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt.
4,0Potrafi podać charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli na podstawie wybranych gatunków zwierząt. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt.
4,5Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i ogólnie scharakteryzować czynniki warunkujące ich rozwój .
5,0Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i we wnikliwy sposób opisać czynniki warunkujące ich rozwój .
BTinz_2A_BT-S-C24x_W02
Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków.
2,0Nie wie co to jest hodowla in vitro i w jakim celu się ją zakłada. Nie ma żadnych wiadomości na temat komórek blastodermalnych i mozliwości ich wykorzystania w transgenezie
3,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna wybrane procedury zakładania hodowli in vitro.
3,5Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i potrafi podać ich podstawową chrakterystykę.
4,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy.
4,5Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury.
5,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury. Opisuje owulację i zapłodnienie in vitro u ptaków. Zna metody otrzymywania chimer u ptaków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_U01
Posiada umiejętność prowadzenia hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, potrafi wyizolować komórki blastodermalne i rozpoznaje je pod mikroskopem. Posiada umiejętność rozróżniania kariotypów zwierząt gospodarskich i wskazuje najważniejsze ich nieprawidłowości. Umiejętność oceny jakości mleka.
2,0Nie potrafi wykonać zadań związanych z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek ani też przeprowadzić procedury pozyskiwania i rozpraszania komórek blastodermalnych
3,0Wykonuje ale tylko z pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych. Nie stosuje wiedzy zdobytej podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu, popełniając błędy merytoryczne. Z pomocą nauczyciela potrafi wyizolować komórki blastodermalne i zastosować procedurę ich rozpraszania ale nie jest w stanie samodzielnie rozpoznać ich pod mikroskopem. Umiejętność oceny jakości mleka (TOK) i interpretacja wyników. Umiejętność obliczania frekwencji genów i genotypów wybranych ras bydła.
3,5Wykonuje ale tylko z pomocą pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu. Z pomocą nauczyciela izoluje komórki blastodermalne i stosuje procedurę ich rozpraszania, ale ma pewne problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem
4,0Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania, ma niewielkie problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem
4,5Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem
5,0Potrafi samodzielnie założyć hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie obszernego sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S-C24x_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
2,0
3,0Stdent wykazuje niewielką aktywność w pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod red. L. Zwierzchowskiego, K. Jaszczaka, Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  2. praca zbiorowa pod red. M. Maleszewskiego, Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  3. praca zbiorowa pod red. T. Krzymowskiego, Biologia rozwoju zwierząt, wyd. UWM w Olsztynie, lsztyn, 2007
  4. Bielańska-Osuchowska Zofia, Zarys organogenezy, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczne warianty białek mleka oraz możliwości wykorzystania w praktyce. Markery genetyczne stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej. Obliczanie frekwencji układów polimorficznych wybranych genów bydła mlecznego. Analiza polimorfizmu wybranych genów dużych i małych przeżuwaczy, trzody chlewnej oraz ich wpływ na cech użytkowe. Oznaczanie podstawowego składu kwasów tłuszczowych w mleku. Ocena organoleptyczna mleka krowiego i koziego oraz wykonanie TOK.16
T-L-2Zakładanie hodowli in vitro zarodków przepiórczych w skorupach zastępczych jaj kurzych.4
T-L-3Wypreparowanie pęcherzyków jajnikowych przepiórki japońskiej, rozpoznawanie pęcherzyków hierarchicznych i ustalanie kolejności owulacji. Oznaczanie poszczególnych odcinków jajowodu, w aspekcie pozyskiwania komórek rozrodczych do badań biotechnologicznych.3
T-L-4Pozyskiwanie zarodków blastodermalnych z jaj przepiórczych. Rozpraszanie komórek blastodermalnych i ich identyfikacja pod mikroskopem.4
T-L-5Optymalny wiek matek i trutni w inseminacji. Sposoby przetrzymywania matek pszczelich przed i po sztucznym unasienieniu. Czynniki decydujące o stopniu wypełnienia zbiorniczka nasiennego plemnikami matek sztucznie unasienianych.8
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Możliwość zastosowania GMO w produkcji żywności. Kariotyp bydła domowego i najważniejsze nieprawidłowości. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na jakość i przydatność technologiczną mleka.5
T-W-2Zastosowanie biotechnologii w drobiarstwie. Główne kierunki i czynniki warunkujące rozwój badań z zakresu biotechnologii rozrodu ptaków. Charakterystyka genomu kury. Owulacja i zapłodnienie in vitro u ptaków. Hodowla in vitro u ptaków. Metody otrzymywania chimer u ptaków.3
T-W-3Technologia sztucznego unasieniania pszczół. Wady i zalety sztucznego unasieniania matek pszczelich.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.11
A-L-2Czytanie wskazanej literatury.15
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.16
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów.10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury fachowej10
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C24x_W01Opisuje możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, świń oraz w drobiarstwie i pszczelnictwie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczne warianty białek mleka oraz możliwości wykorzystania w praktyce. Markery genetyczne stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej. Obliczanie frekwencji układów polimorficznych wybranych genów bydła mlecznego. Analiza polimorfizmu wybranych genów dużych i małych przeżuwaczy, trzody chlewnej oraz ich wpływ na cech użytkowe. Oznaczanie podstawowego składu kwasów tłuszczowych w mleku. Ocena organoleptyczna mleka krowiego i koziego oraz wykonanie TOK.
T-W-1Możliwość zastosowania GMO w produkcji żywności. Kariotyp bydła domowego i najważniejsze nieprawidłowości. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na jakość i przydatność technologiczną mleka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnych wiadomości na temat możliwości zastosowania biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
3,0Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie.
3,5Potrafi podać ogólną charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli zwierząt. Umie wymienić główne kierunki rozwoju badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt.
4,0Potrafi podać charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli na podstawie wybranych gatunków zwierząt. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt.
4,5Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i ogólnie scharakteryzować czynniki warunkujące ich rozwój .
5,0Potrafi podać szczegółową charakterystykę zagadnień związanych z zastosowaniem biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie i pszczelnictwie. Umie wskazać główne kierunki badań z zakresu biotechnologii rozrodu zwierząt i we wnikliwy sposób opisać czynniki warunkujące ich rozwój .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C24x_W02Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
Treści programoweT-W-2Zastosowanie biotechnologii w drobiarstwie. Główne kierunki i czynniki warunkujące rozwój badań z zakresu biotechnologii rozrodu ptaków. Charakterystyka genomu kury. Owulacja i zapłodnienie in vitro u ptaków. Hodowla in vitro u ptaków. Metody otrzymywania chimer u ptaków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwiun sprawdzające wiadomości z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie co to jest hodowla in vitro i w jakim celu się ją zakłada. Nie ma żadnych wiadomości na temat komórek blastodermalnych i mozliwości ich wykorzystania w transgenezie
3,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna wybrane procedury zakładania hodowli in vitro.
3,5Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii ptaków. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i potrafi podać ich podstawową chrakterystykę.
4,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy.
4,5Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury.
5,0Wie co to jest hodowla in vitro i jakie ma znaczenie w biotechnologii zwierząt. Zna procedury zakładania hodowli in vitro i pozyskiwania komórek blastodermalnych zarodków ptaków oraz możliwości ich wykorzystania w czasie transgenezy. Charakteryzuje genom kury. Opisuje owulację i zapłodnienie in vitro u ptaków. Zna metody otrzymywania chimer u ptaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C24x_U01Posiada umiejętność prowadzenia hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, potrafi wyizolować komórki blastodermalne i rozpoznaje je pod mikroskopem. Posiada umiejętność rozróżniania kariotypów zwierząt gospodarskich i wskazuje najważniejsze ich nieprawidłowości. Umiejętność oceny jakości mleka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
Treści programoweT-L-2Zakładanie hodowli in vitro zarodków przepiórczych w skorupach zastępczych jaj kurzych.
T-L-3Wypreparowanie pęcherzyków jajnikowych przepiórki japońskiej, rozpoznawanie pęcherzyków hierarchicznych i ustalanie kolejności owulacji. Oznaczanie poszczególnych odcinków jajowodu, w aspekcie pozyskiwania komórek rozrodczych do badań biotechnologicznych.
T-L-4Pozyskiwanie zarodków blastodermalnych z jaj przepiórczych. Rozpraszanie komórek blastodermalnych i ich identyfikacja pod mikroskopem.
T-W-1Możliwość zastosowania GMO w produkcji żywności. Kariotyp bydła domowego i najważniejsze nieprawidłowości. Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na jakość i przydatność technologiczną mleka.
Metody nauczaniaM-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać zadań związanych z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek ani też przeprowadzić procedury pozyskiwania i rozpraszania komórek blastodermalnych
3,0Wykonuje ale tylko z pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych. Nie stosuje wiedzy zdobytej podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu, popełniając błędy merytoryczne. Z pomocą nauczyciela potrafi wyizolować komórki blastodermalne i zastosować procedurę ich rozpraszania ale nie jest w stanie samodzielnie rozpoznać ich pod mikroskopem. Umiejętność oceny jakości mleka (TOK) i interpretacja wyników. Umiejętność obliczania frekwencji genów i genotypów wybranych ras bydła.
3,5Wykonuje ale tylko z pomocą pomocą nauczyciela zadania związane z założeniem hodowli in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je w krótkim sprawozdaniu. Z pomocą nauczyciela izoluje komórki blastodermalne i stosuje procedurę ich rozpraszania, ale ma pewne problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem
4,0Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania, ma niewielkie problemy z rozpoznaniem ich pod mikroskopem
4,5Z niewielką pomocą nauczyciela zakłada hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem
5,0Potrafi samodzielnie założyć hodowlę in vitro zarodków przepiórek w skorupach zastępczych wykorzystując wiedzę zdobytą podczas wykładów i audytoriów, wnikliwie i z dużym zaangażowaniem prowadzi obserwację załozonych hodowli i opisuje je skrupulatnie w formie obszernego sprawozdania. Potrafi samodzielnie wyizolować komórki blastodermalne, stosuje procedurę ich rozpraszania a nastepnie bezbłędnie rozpoznaje pod mikroskopem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTinz_2A_BT-S-C24x_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w hodowli bydła, w drobiarstwie oraz pszczelnictwie.
Treści programoweT-L-2Zakładanie hodowli in vitro zarodków przepiórczych w skorupach zastępczych jaj kurzych.
T-L-3Wypreparowanie pęcherzyków jajnikowych przepiórki japońskiej, rozpoznawanie pęcherzyków hierarchicznych i ustalanie kolejności owulacji. Oznaczanie poszczególnych odcinków jajowodu, w aspekcie pozyskiwania komórek rozrodczych do badań biotechnologicznych.
T-L-4Pozyskiwanie zarodków blastodermalnych z jaj przepiórczych. Rozpraszanie komórek blastodermalnych i ich identyfikacja pod mikroskopem.
Metody nauczaniaM-2pokaz
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stdent wykazuje niewielką aktywność w pracy zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0