Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria enzymowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria enzymowa
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej i nieorganiczej, biochemii, biofizyki, chemii fizycznej, jezyka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz2
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz2
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz2
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz2
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz2
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz2
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych3
15
laboratoria
T-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek4
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych5
15
wykłady
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych2
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio2
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych2
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów2
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów2
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową2
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym2
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictow w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictow w zajęciach15
A-L-2przygotowaie sprawozdania z laboratoriów5
A-L-3przygotowanie do zajęc laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3czytanie wskazanej literatury25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3anegdota
M-4wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja mulptimedialna
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D7_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
BT_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-3M-2, M-4, M-3, M-1S-2
BT_2A_BTR-S-D7_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
BT_2A_W09, BT_2A_W08, BT_2A_W17C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-8M-2, M-4, M-3, M-1
BT_2A_BTR-S-D7_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
BT_2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-4, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D7_U01
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
BT_2A_U07C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-4, M-1S-2, S-3
BT_2A_BTR-S-D7_U02
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
BT_2A_U07, BT_2A_U02, BT_2A_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-2M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D7_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
BT_2A_K02, BT_2A_K03, BT_2A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D7_W01
Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTR-S-D7_W02
Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTR-S-D7_W03
Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D7_U01
Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTR-S-D7_U02
Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D7_K01
Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
  2. David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986
  3. Wolfgang Aehle red., Enzymes in Industry: Production and Applications, Willey VCH, 2007, III
  4. Allan Svendsen, Enzyme Functionality: Design, Engineering and Screening, 2004
  5. Christoph Wittmann i Rainer Krull red., Biosystems Engineering I: Creating Superior Biocatalysts, Tom 1, Springer, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz2
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz2
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz2
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz2
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz2
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz2
T-A-7Optymazlizacja aktywności enzymów w procesach technologicznych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania2
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek4
T-L-3Modelowanie parametrów kinetycznych enzymów2
T-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych2
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych2
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio2
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych2
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów2
T-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów2
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową2
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym2
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictow w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictow w zajęciach15
A-L-2przygotowaie sprawozdania z laboratoriów5
A-L-3przygotowanie do zajęc laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3czytanie wskazanej literatury25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_W01Posiada wiedzę zakresu strukturalnych zależności kształtujących własciwości katalityczne enzymów. Zna narzędzia kinforamtyczne pozwalające na przewidywanie struktury enzymów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych
Treści programoweT-W-1Funkcja i znaczenie struktury enzymów. Oddziaływania stabilizujące budowę białek enzymatycznych. Sposoby analizy struktury pierwszorzędowej białek enzymatycznych. Oddziaływania stabilizujące budowę białek. Sposoby analizy struktury drugorzędowej i trzeciorzędowej białek enzymatycznych
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-4wykład konwersatoryjny
M-3anegdota
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja mulptimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_W02Zna metody immobilizacji enzymów, sposoby przygotowania wysokooczyszczonych preparatów enzymatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W17zna zaawansowane techniki bioinformatyczne i potrafi je wykorzystywać w zakresie biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych
Treści programoweT-L-4Oczyszczanie białek enzymatycznych
T-L-5Immobiizacja enzymów na matrycach organicznych i nieoragniacznych
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-4wykład konwersatoryjny
M-3anegdota
M-1wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_W03Zna sposoby selekcji mikroorganizmów do zadań aplikacyjnych mających na celu produkcję nzymó o określonej aktywności katalitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych
Treści programoweT-A-1Znaczenie użytkowe enzymów z klasy oksodoreduktaz
T-A-2Znaczenie użytkowe enzymów z klasy transferaz
T-A-3Znaczenie użytkowe enzymów z klasy hydrolaz
T-A-4Znaczenie użytkowe enzymów z klasy liaz
T-A-5Znaczenie użytkowe enzymów z klasy izomeraz
T-A-6Znaczenie użytkowe enzymów z klasy ligaz
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-4wykład konwersatoryjny
M-3anegdota
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja mulptimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_U01Analizuje metody pozwalające na unieczynianie enzymów, kalkuluje możliwości ich zastosowania w konkretnych aplikacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych
Treści programoweT-W-5Metody stabilizacji i immobilizacji enzymów. Izolacja, oczyszczanie i frakcjonowanie enzymów
T-W-3Właściwości katalityczne enzymów a metody in-vitro badania ich grup czynnych
T-W-4Modelowanie i optymalizacja parametrów kinetycznych enzymów. Przewidywanie i projektowanie in-silico właściwości katalitycznych enzymów
T-W-6Mikrobiologiczna produkcja preparatów enzymatycznych. Rodzaje procesów fermentacyjnych. Projektowanie i optymalizacja bioreaktorów do produkcji enzymów na skalę przemysłową
T-W-7Enzymy w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Enzymy w przemyśle tekstylnym i materiałowym
T-W-8Enzymy stosowane w remediacji środowiska i produkcji paliw ze źródeł odnawialnych. Enzymy stosowane w gospodarstwie domowym
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-4wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja mulptimedialna
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_U02Korzysta z narzedzi bioinformatycznych do rozwioażywania struktury enzymów, potrafi poszukiwać zależnosci między ich strukturą a funkcjami katalitycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
BT_2A_U02umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych
BT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inzynieri białek katalitycznych
C-2Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymatycznych
Treści programoweT-L-1Metody wizualizacji struktur biąłkowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
T-L-2Metody komputerowe rozwiązywania struktury II i III rzedu białek
T-W-2Metody przeszukiwania sekwencyjnych i strukturalnych białkowych baz danych. Programy, praktyczne podejście do porównywania struktury I, II i III rzędu enzymów. Metody rozwiązywania struktury 3D enzymów. Metody klasyczne (X-ray, NMR) vs modelowanie porównawcze i metody ab-initio
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-4wykład konwersatoryjny
M-3anegdota
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: Prezentacja mulptimedialna
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D7_K01Zna i wykorzystuje metody biotechnologiczne do polepsznaia jakości życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji multimedialnej, uczestnictwo w 90 % zajęć audytoryjnych, Poprawna odpowiedz na trzy pytania egzaminacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0