Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności z elementami biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo żywności z elementami biotechnologii | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstwowe wiadomości z żywienia, podstawy chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z artykułami żywnościowymi, przemysłem spożywczym, charakterystyka poszczególnych artykułów żywnościowych, ich klasyfikacja, wyróżniki , wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w artykułach żywieniowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zboża i produkty zbożowe, pieczywo. | 3 |
T-A-2 | Cukier i wyroby cukiernicze. | 3 |
T-A-3 | Wody mineralne, soki napoje, bezalkoholowe. | 3 |
T-A-4 | Tłuszcze jadalne, mięso. | 3 |
T-A-5 | Herbata, kakao, kawa, przyprawy, koncentraty spożywcze. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składniki żywności i ich znaczenie zdrowotne. | 3 |
T-W-2 | Ogólne pojęcia stosowane w towaroznawstwie (towar i jego wartość użytkowa, klasyfikacja towarów, znaki i znakowanie opakowań jednostkowych, normalizacja, normy). | 3 |
T-W-3 | Systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka towaroznawcza mleka i przetworów mleczarskich. | 3 |
T-W-5 | Charakterystyka towaroznawcza mięsa i przetworów mięsnych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 7 |
A-A-4 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń. | 6 |
A-A-5 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem i ćwiczeń w formie pisemnej. | 8 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 7 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 5 |
A-W-4 | Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej. | 8 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny jakości produktów żywnościowych. Zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Zna zasady zarządzania jakością produktów żywnościowych. | BT_2A_W03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_K01 Wykazuje ciągłą potrzebę podnoszenia swojej wiedzy w dziedzinie towaroznawczej oceny żywności. | BT_2A_K01, BT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_W01 Student posiada wiedzę z towaroznawczej oceny jakości produktów żywnościowych. Zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Zna zasady zarządzania jakością produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych NIe zna norm dotyczących jakości produktów zwierzęcych i roślinnych. Nie zna procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z towaroznawczej oceny produktów żywnościowych Na poziomie podstawowym zna normy dotyczące jakości produktów zwierzęcych i roslinnych. Zna tylko podstawy z procesów związanych z przygotowaniem surowcai jego przetwarzaniem i przechowywaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców do produkcji żywności, oceny jakości surowców i żywności, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-O3.3_K01 Wykazuje ciągłą potrzebę podnoszenia swojej wiedzy w dziedzinie towaroznawczej oceny żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności. |
3,0 | Student ma świadomość w stopniu dostatecznym procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w trakcie wytwarzania i przechowywania żywności i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem odpowiedniej jakości towaroznawczej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- prof.dr hab. Franciszek Świderski, Towaroznawstwo żywności przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- prof. dr hab. Urszula swietlikowska, Surowce spożywcze, Wydawnictwa, Warszawa, 1995
- Piotr Palich, Aneta Ocieczek, Zarys Technologii Żywności i Towaroznawstwa, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoły i Hotelarstwa, Bydgoszcz, 2004
- Marek. E. Jurczak, Towaroznawstwo Produktów Zwierzęcych, Ocena Jakości Mięsa, SGGW, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Elzbieta Biller, Technologia żywności , Wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
- Marek E. Jurczak, Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003