Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Molecular basic of evolution:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular basic of evolution
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologiii molekularnej i genetyki ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Methods of constructing phylogenetic trees6
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance4
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data5
15
wykłady
T-W-1Theories on pre-biotic evolution1
T-W-2Concept of "molecular clock"2
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level2
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level2
T-W-5Examples of protein evolution2
T-W-6Exons and introns in evolution2
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences2
T-W-8Mitochondrial DNA in tracking human evolution1
T-W-9Chromosome Y DNA in tracking human evolution1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-5Dydskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
Student zna mechanizmy molekularne ewolucji. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu ewolucji molekularneji.
BTap_2A_W07, BTap_2A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01
Student potrafi analizować i konstruować drzewa filogenetyczne, posługiwać się bazami danych sekwencji DNA i białek
BTap_2A_U05, BTap_2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
BTap_2A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_W01
Student zna mechanizmy molekularne ewolucji. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu ewolucji molekularneji.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_U01
Student potrafi analizować i konstruować drzewa filogenetyczne, posługiwać się bazami danych sekwencji DNA i białek
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny

Literatura podstawowa

  1. Douglas J. Futuyma, Evolution, Sinauer Associates, Inc., Sunderland, USA, 2005, 1
  2. Douglas J. Futuyma, Ewolucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Aleksandra Kubicz, Tajemnice ewolucji molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bal. J. (red.), Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Methods of constructing phylogenetic trees6
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance4
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Theories on pre-biotic evolution1
T-W-2Concept of "molecular clock"2
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level2
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level2
T-W-5Examples of protein evolution2
T-W-6Exons and introns in evolution2
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences2
T-W-8Mitochondrial DNA in tracking human evolution1
T-W-9Chromosome Y DNA in tracking human evolution1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_W01Student zna mechanizmy molekularne ewolucji. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu ewolucji molekularneji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BTap_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Methods of constructing phylogenetic trees
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences
T-W-2Concept of "molecular clock"
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level
T-W-1Theories on pre-biotic evolution
T-W-6Exons and introns in evolution
T-W-5Examples of protein evolution
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_U01Student potrafi analizować i konstruować drzewa filogenetyczne, posługiwać się bazami danych sekwencji DNA i białek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTap_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Methods of constructing phylogenetic trees
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences
T-W-2Concept of "molecular clock"
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level
T-W-6Exons and introns in evolution
T-W-5Examples of protein evolution
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O5.1_K01Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-1Methods of constructing phylogenetic trees
T-A-2methods of estimating genetic similarity and genetic distance
T-A-3Evolution of selected organisms based on molecular data
T-W-7Evolution changes conserved in the DNA sequences
T-W-2Concept of "molecular clock"
T-W-4Mechanisms underlying evolution at the gene level
T-W-6Exons and introns in evolution
T-W-5Examples of protein evolution
T-W-3Molecular mechanisms underlying changes at the genome level
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny