Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody genetyki molekularnej w diagnostyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody genetyki molekularnej w diagnostyce
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
C-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych23
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych2
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów11
A-W-3Studiowanie zadanej literatury10
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Omówienie prezentacji2
A-W-6Zaliczenie zajęć2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
BT_2A_W07C-1T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01
Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
BT_2A_U06C-2T-W-5, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-A-8, T-A-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
BT_2A_K02C-2T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-A-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
2,0
3,0Student ma wiedze na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat mozliwosci wykorzystania tych technik i metod w róznych dziedzinach nauki i zycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_U01
Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
2,0
3,0Student umie przedstawic załozenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu róznych metod jak równiez umie słabo przyporzadkowac aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w róznych dziedzinach zycia i wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O2.2_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.

Literatura podstawowa

  1. Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  4. Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.2
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.2
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.2
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.2
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.2
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.2
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.2
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.4
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.2
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.4
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych23
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych2
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów11
A-W-3Studiowanie zadanej literatury10
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Omówienie prezentacji2
A-W-6Zaliczenie zajęć2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_W01zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedze na temat mozliwosci wykorzystania tych metod i technik w róznych dziedzinach nauki i zycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć oraz nowoczesnych technik i metod genetyki molekularnej w diagnostyce.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu genetyki molekularnej. Rodzaje diagnostyki molekularnej: diagnostyka bezpośrednia i pośrednia.
T-A-4Zastosowanie techniki RT-PCR i real-time PCR w diagnostyce.
T-A-2Metody detekcji i ilościowego oznaczania kwasów nukleinowych.
T-A-1Metody pozyskiwania materiału genetycznego do badań.
T-A-3Wykorzystanie i rodzaje techniki PCR w diagnostyce molekularnej.
T-W-3Mikromacierze w diagnostyce molekularnej – projektowanie sond, zastosowanie w diagnostyce.
T-W-2Metody badania polimorfizmu DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedze na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat mozliwosci wykorzystania tych technik i metod w róznych dziedzinach nauki i zycia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_U01Student objasnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje mozliwosci ich zastosowania w róznych dziedzinach zycia i nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
T-A-6Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.
T-A-5Typy elektroforezy oraz jej wykorzystanie w diagnostyce.
T-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie przedstawic załozenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu róznych metod jak równiez umie słabo przyporzadkowac aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w róznych dziedzinach zycia i wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O2.2_K01Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie sposobów i efektów diagnostyki molekularnej oraz możliwości ich wykorzystania różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-W-4Strategie diagnostyki molekularnej – duże zmiany genowe (delecja, duplikacje, insercje), znane mutacje w miejscu restrykcyjnym, znane mutacje punktowe poza miejscem restrykcyjnym, nieznane mutacje, sekwencjonowanie, analiza sprzężeń, analiza asocjacji.
T-W-5Perspektywy wykorzystania genetyki molekularnej w diagnostyce.
T-A-7Zastosowanie metod genetyki molekularnej w diagnostyce medycznej, kryminalistyce oraz hodowli i ochronie środowiska.
T-A-8Wykorzystanie diagnostyki molekularnej w wybranych chorobach genetycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.