Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Składniki żywności modyfikujące system endokrynny organizmu
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z biologii komórki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu endokrynologii ssaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami występowania zaburzeń metabolizmu tkanki tłuszczowej na zmiany hormonalne oraz związaną z tym patofizjologią wybranych schorzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.4
T-A-2Mechanizmy regulacyjne odgrywające kluczową rolę w zależnym od leptyny utrzymywaniu masy ciala i homeostazy energetycznej organizmu. Insulina i jej wpływ na uwalnianie leptyny. Zaburzenia syntezy leptyny. Wpływ leptyny na aktywność hormonów tarczycy, kortyzolu oraz hormonów płciowych. Rola leptyny w regulacji hematopoezy, angiogenezie oraz w reakcjach zapalnych.2
T-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.2
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15
wykłady
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.4
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.2
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).2
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
BT_2A_W01, BT_2A_W13C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-4
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
BT_2A_W01, BT_2A_W13C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3, S-4
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03
Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
BT_2A_W01, BT_2A_W13C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
BT_2A_U04C-1T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01
Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
BT_2A_K01C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03
Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01
Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ślebodziński A., Zarys endokrynologii zwierząt użytkowych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1979
  2. Traczyk W.Z., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Konturek S., Fizjologia człowieka - Układ trawienny i wydzielanie wewnętrzne., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2000
  4. L. Roach, Metabolizm i żywienie., Elsevier Urban & Partner, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.4
T-A-2Mechanizmy regulacyjne odgrywające kluczową rolę w zależnym od leptyny utrzymywaniu masy ciala i homeostazy energetycznej organizmu. Insulina i jej wpływ na uwalnianie leptyny. Zaburzenia syntezy leptyny. Wpływ leptyny na aktywność hormonów tarczycy, kortyzolu oraz hormonów płciowych. Rola leptyny w regulacji hematopoezy, angiogenezie oraz w reakcjach zapalnych.2
T-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.2
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.4
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.2
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).2
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.2
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.2
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.2
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie określić zmiany metaboliczne i hormonalne zachodzące pod wpływem diety o roznej zawartości podstawowych skladników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
T-W-2Synteza, regulacja wydzielania, mechanizm działania i rola fizjologiczna leptyny. Ścieżki sygnalowe leptyny. Leptyna jako jeden z najważniejszych czynników regulujacych przemiany lipidów i węglowodanów w różnych tkankach obwodowych. Wpływ leptyny na lipolizę oraz lipogenezę. Rola leptyny w regulacji utleniania kwasów tłuszczowych. Wpływ dzialania leptyny na tolerancję glukozy oraz wrażliwość tkanek na insulinę.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W02Student jest w stanie wymienić i opisać czynniki genetyczne/metaboliczne i środowiskowe mające wpływ na zaburzenia homeostazy energetycznej organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze skutkami występowania zaburzeń metabolizmu tkanki tłuszczowej na zmiany hormonalne oraz związaną z tym patofizjologią wybranych schorzeń.
Treści programoweT-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-A-6Zależności pomiędzy funkcją tarczycy a aktywnością metaboliczną tkanki tłuszczowej.
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-5Nadmiar tkanki tłuszczowej a insulinooporność. Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-W-6Zależność pomiędzy czynnością dokrewną tkanki tłuszczowej a funkcją hormonalną tarczycy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.1_W03Student potrafi opisać krótką i długą oś regulacji przyjmownia pokarmu oraz wymienić hormony biorące w niej udział.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować konsekwencje niedoborów i nadmiaru poszczególnych składników pokarmowych w diecie na zaminy hormonalno-metaboliczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-3Funkcja endokrynna adipocytów w nadwadze lub niedożywieniu. Róznice w aktywności metabolicznej pomiędzy podskórną a trzewną tkanką tłuszczową. Zespół metaboliczny - patogeneza i powiklania.
T-A-5Mechanizmy patogenetyczne łączące otyłość z opornością na insulinę. Stres oksydacyjny a insulinooporność. Rola jądrowych receptorów aktywowanych proliferatorami peroksysomów (PPAR) w patogenezie insulinooporności.
T-A-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
T-W-3Tkanka tłuszczowa jako narząd wydzielania wewnętrznego. Autokrynne, parakrynne oraz endokrynne działanie biologicznie aktywnych białek tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne białka produkowane przez adipocyty: cytokiny i białka związane z cytokinami (czynnik martwicy nowotworów alfa, interleukina 6), białka związane z układem krzepnięcia (inhibitor aktywatora plazminogenu 1, czynnik tkankowy), składowe dopełniacza i białka związane z układem dopełniacza (adipsyna, adiponektyna, białko stymulujące acylację), białka związane z metabolizmem i transportem lipidów (lipaza lipoproteinowa, białko transportujące estry cholesterolu, apolipoproteina E), białko układu renina–angiotensyna (angiotensynogen), inne białka (rezystyna, apelina, wisfatyna).
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
T-W-4Tkanka tłuszczowa a metabolizm hormonów steroidowych. Rodzaje enzymów biorących udział w syntezie i metabolizmie hormonów steroidowych a ulegajace ekspresji w tkance tłuszczowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O4.1_K01Student ma świadomość wpływu podawanej diety na zmiany metaboliczne i hormonalne organizmu zarówno czlowieka jak i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie wpływu podaży pokarmu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie.
Treści programoweT-A-1Energetyczna i metaboliczna konieczność przyjmowania pokarmu. Neurohormonalna regulacja czynności układu pokarmowego tj. trawienia i wchłaniania. Sygnały hormonalne związane z pobieraniem pokarmu. Rola cholecystokininy, peptydu YY, oksyntomoduliny, glukagonopodobnego peptydu 1, polipeptydu trzustkowego w powstawaniu uczucia sytości po spożyciu pokarmu. Wpływ regulacyjny leptyny na pobieranie pokarmu. Przyczyny i skutki występowania leptynooporności.
T-W-1Neurohormonalna regulacja przyjmowiania pokarmu. Rola podwzgórza w pobieraniu pokarmu oraz utrzymaniu bilansu energetycznego organizmu. Rola neuromediatorów podwzgórza tj. serotoniny, katechoamin, substancji opiatowych, peptydu YY w regulacji bilansu energetycznego przez wpływ na powstawanie uczucia głodu i sytości oraz na zachowania żywieniowe. Przyczyny oraz objawy zaburzenia czynności ośrodka głodu oraz sytości. Długo- oraz krótkoterminowa regulacja przyjmowania pokarmu. Zaburzenia czynności motorycznej żolądka a otyłość.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0