Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka ssaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka ssaków
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej, genetyki zwierząt oraz cytologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.3
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.2
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.3
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.4
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.1
15
wykłady
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.3
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Mejoza.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.2
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń.2
A-A-6Konsultacje.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-5Konsultacje.4
A-W-6Zaliczenie wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-5Dydskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
BT_2A_W06, BT_2A_W08C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
BT_2A_U05C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
BT_2A_K01C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-3, M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O5.1_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny

Literatura podstawowa

  1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2007, T.1,2
  2. Charon K, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2000
  3. Świtoński M. Słota E., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt domowych., AR, Poznań, 2006
  4. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska M.J., Podstawy cytogenetyki roślin., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bal. J. (red.), Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.3
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.2
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.3
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.4
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.3
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Mejoza.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.2
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.3
A-A-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń.2
A-A-6Konsultacje.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-5Konsultacje.4
A-W-6Zaliczenie wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.1_W01Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.1_U01Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O5.1_K01Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-W-7Modele zwierzęce w przebiegu syndromów cytogenetycznych ludzi.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-6Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
T-W-5Aberracje strukturalne i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Mejoza.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-6Inżynieria chromosomowa – sztuczne chromosomy i sposoby ich wykorzystania. MLPA.
T-A-4Sposoby określania morfologii chromosomów; analiza homologii chromosomów. Przykłady zastosowań technik cytogenetyki molekularnej w dignostyce wrodzonych wad rozwojowych.
T-A-2Metody analizy niestabilności chromosomów. Przebieg ciąż u par nosicieli aberracji chromosomowych.
T-A-5Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-3Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
Metody nauczaniaM-3Film
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-1Wykład informacyjny
M-5Dydskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny