Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu PROCESS DYNAMICS AND CONTROL:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot PROCESS DYNAMICS AND CONTROL
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fundamentals of chemical engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student will be able to: 1. Analyze the transient behavior of chemical engineering processes. 2. Understand the behavior of control systems.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems. Transformation techniques. Linearization of model equations. Process simulation in Matlab Simulink. Detailed analysis of selected processes. Control of selected processes.30
30
wykłady
T-W-1Introduction. Process modeling fundamentals. Modeling for process operation. Transformation techniques. Linearization of model equations. Operating points of a systems. Process simulation in Matlab Simulink. Frequency response analysis. The dynamic behavior of systems. Detailed analysis of selected processes: mixing process, chemical stirred tank reactors, tubular reactors, heat exchangers, evaporators and separators, distillation columns, fermentation reactors. Black box modeling. Time-series identification. Neural networks. Fuzzy modeling. Process control and instrumentation. Behaviour of controlled processes. Control of selected processes.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Class participation30
A-A-2Solving computational problems30
60
wykłady
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial10
A-W-3Individual work20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_W01
The student will be able to understand the behavior of control systems.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_U01
The student will be able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_K01
The student will be able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.

Literatura podstawowa

  1. Roffel B., Betlem B., Process Dynamics and Control. Modeling for Control and Prediction, Wiley, Chichester, 2006
  2. Ingham J., Dunn I.J., Heinzle E., Pfenosi1 J.E., Chemical Engineering Dynamics, VCH, Weinheim, 1994
  3. Luyben M.L., Luyben W.L., Essentials of Process Control, MCGraw-Hill, New York, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formulation of mathematical models of selected chemical engineering systems. Transformation techniques. Linearization of model equations. Process simulation in Matlab Simulink. Detailed analysis of selected processes. Control of selected processes.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction. Process modeling fundamentals. Modeling for process operation. Transformation techniques. Linearization of model equations. Operating points of a systems. Process simulation in Matlab Simulink. Frequency response analysis. The dynamic behavior of systems. Detailed analysis of selected processes: mixing process, chemical stirred tank reactors, tubular reactors, heat exchangers, evaporators and separators, distillation columns, fermentation reactors. Black box modeling. Time-series identification. Neural networks. Fuzzy modeling. Process control and instrumentation. Behaviour of controlled processes. Control of selected processes.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Class participation30
A-A-2Solving computational problems30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Class participation30
A-W-2Tutorial10
A-W-3Individual work20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWM-WTiICh_1-_??_W01The student will be able to understand the behavior of control systems.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWM-WTiICh_1-_??_U01The student will be able to now the behavior of chemical engineering processes and understand the behavior of control systems.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWM-WTiICh_1-_??_K01The student will be able to analyze the transient behavior of chemical engineering processes.